تعیین تاثیر نرم افزار آموزشی Let's Face It جهت بهبود مهارت های شناخت چهره در مبتلایان به اوتیسم شهر اصفهان

چکیده:
مقدمه
در خود ماندگی یا اوتیسم (Autism)، یک اختلال پیچیده ی تکاملی، از نوع روابط اجتماعی است که علت اصلی آن ناشناخته می باشد. عدم توانایی کامل شناخت چهره در افراد اوتیسم از جمله مشکلات جدی در این بیماران است. هدف از انجام مطالعه ی حاضر، تعیین تاثیر نرم افزار آموزشی Let''s Face It (LFI) جهت بهبود مهارت های شناخت چهره در مبتلایان به اوتیسم بود.
روش ها
این مطالعه بر روی 33 فرد مبتلا به اوتیسم، شامل 17 نفر در گروه مورد و 16 نفر در گروه شاهد، انجام گرفت. پس از اخذ رضایت از والدین، گروه مورد با استفاده از نرم افزار LFI، 20 ساعت آموزش چهره دریافت کردند و هر دو گروه، تحت برنامه های آموزشی منطبق با مراکز بیماران مبتلا به اوتیسم قرار گرفتند. در آخر، هر دو گروه با استفاده از نرم افزار LFI مورد آزمون قرار گرفتند و نتایج با استفاده از آزمون های t و ANCOVA مقایسه گردید.
یافته ها
در رابطه با بازی LFI، تنها بعد حالت های پوشیدگی چهره (لینک کرگدن) در گروه مورد به مراتب بالاتر از گروه شاهد بود. همچنین، در گروه مورد میانگین نمرات بیشتر حوزه های مورد مطالعه به شکل معنی داری افزایش یافت؛ به گونه ای که بعد حالات عاطفی ابراز شده (لینک شیر) (003/0 = P)، بعد هویت کل از قطعات (لینک میمون) (003/0 = P)، بعد حافظه ی فوری برای چهره (لینک گورخر) (032/0 = P)، بعد حالت های پوشیدگی چهره (لینک کرگدن) (015/0 = P) و بعد ابعاد چهره (لینک لک لک) (043/0 = P) در گروه مورد افزایش معنی داری داشت. این در حالی است که هیچ گونه تغییر معنی داری در گروه شاهد در هیچ یک از شاخص های اندازه گیری شده مشاهده نشد (050/0 < P).
نتیجه گیری
استفاده از نرم افزار آموزشی LFI می تواند در پیشرفت آموزشی و تشخیص چهره ی بیماران مبتلا به اوتیسم موثر باشد و این امر، می تواند سبب بهبود درمان بیماران شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
2279 تا 2287
لینک کوتاه:
magiran.com/p1503880 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!