بررسی تاثیر استراتژی های درمان بر کیفیت زندگی بیماران مبتلا به سرطان سر و گردن پس از درمان با رادیوتراپی کانفورمال سه بعدی

چکیده:
هدف
هدف از مطالعه ی حاضر بررسی تاثیر استراتژی های درمان بر کیفیت زندگی بیماران مبتلا به سرطان سر و گردن پس از درمان با رادیوتراپی کانفورمال سه بعدی می باشد.
مواد و روش ها
در این مطالعه کیفیت زندگی 45 بیمار برای ارگان های (تیروئید، غدد بزاقی، چشم) پس از درمان با 3D - CRT تحت تاثیر پارامترهای ناحیه ی درمان، دوز تجویزی، گرید کانسر و نوع درمان بدست آمد. در این تحقیق از پرسشنامه های EORTC QLQ – C30 و QLQ – H & N 35 برای بررسی کیفیت زندگی بیماران سرطانی سر و گردن استفاده گردید. سپس از آزمون های mann-whitney و kruskal wallis برای بررسی نتایج استفاده شد.
نتایج
موقعیت تومور و کاهش کیفیت زندگی تیروئید بیماران با 05/0P< ارتباط معناداری دارد. در این تحقیق بین کیفیت زندگی بیماران با کل دوز دریافتی، Stage تومور و نوع درمان ارتباط معناداری مشاهده نشد.
بحث و نتیجه گیری
براساس نتایج این تحقیق و مطالعات صورت گرفته 3D - CRT نمی تواند به اندازه ی رضایت بخشی سبب حفظ بافت های نرمال ناحیه ی سر و گردن پس از اتمام درمان شود. و این امر بیانگر اهمیت موضوع و فراهم آوردن تکنیک ها و روش های جدید جهت کاهش احتمال عارضه ی بافت های نرمال بیماران پس از گذراندن دوره ی درمان می باشد. به گونه ای که حداکثر دوز تابشی به بافت تومور رسیده و بافت های نرمال مجاور کمترین مقدار دوز تابشی را دریافت کنند.
زبان:
فارسی
صفحات:
2302 تا 2308
لینک کوتاه:
magiran.com/p1503883 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!