عوامل پیش گویی کننده مشکلات خواب کودکان سن مدرسه مبتلا به اختلال نقص توجه و بیش فعالی

چکیده:
مقدمه
اختلال نقص توجه و بیش فعالی Attention Deficit Hyperactivity Disorder(ADHD) شایع ترین اختلال عصبی- رفتاری دوران کودکی است. یکی از مشکلات شایع این کودکان اختلالات خواب می باشد که سبب افزایش شدت علائم بیماری، کاهش کیفیت زندگی، اختلال در تمرکز و افزایش مشکلات یادگیری کودک می شود.
هدف
این مطالعه با هدف تعیین عوامل پیشگویی کننده مشکلات خواب کودکان سن مدرسه مبتلا به اختلال نقص توجه و بیش فعالی انجام شده است.
روش کار
این پژوهش مقطعی از نوع توصیفی- تحلیلی است. جامعه پژوهش را کودکان سن مدرسه مبتلا به اختلال نقص توجه و بیش فعالی مراجعه کننده به کلینیک فوق تخصصی روانپزشکی اطفال مرکز آموزشی درمانی شفا رشت تشکیل می دهند که با در نظر گرفتن معیارهای ورود، 56 کودک وارد مطالعه شدند. ابزار گردآوری اطلاعات سه پرسشنامه مشخصات دموگرافیک، پرسشنامه عادات خواب کودکان با هشت حیطه و مقیاس افسردگی، اضطراب و استرس والدین بود. داده های جمع آوری شده با استفاده از شاخص های آمار توصیفی (فراوانی، میانگین، انحراف معیار) و مدل رگرسیون خطی چند متغیره مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
نتایج
یافته ها نشان داد 4/55 درصد کودکان در حیطه تاخیر شروع خواب و 8/51 درصد در حیطه اضطراب زمان خواب مشکل داشتند. در نمره کلی خواب نیز، 4/30 درصد کودکان مشکل خواب داشتند. همچنین تحصیلات پدر(038/0p=) و رتبه تولد کودک(011/0p=) پیشگویی کننده مشکلات خواب کودکان بودند.
نتیجه گیری
از بین عوامل مورد بررسی، تحصیلات پدر و رتبه تولد فرزند پیشگویی کننده مشکلات خواب کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه و بیش فعالی بود که پیشنهاد می شود در برنامه های پیشگیری از مشکلات خواب این کودکان در نظر گرفته شوند.
زبان:
فارسی
صفحات:
99 تا 106
لینک کوتاه:
magiran.com/p1504296 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!