بررسی فراوانی الویوکوکوس اوتیتیدیس در افراد مبتلا به اوتیت میانی به روش کشت و PCR

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف

عفونت گوش میانی یکی از بیماری های شایع در میان کودکان است. عوامل مختلفی از جمله باکتری ها و ویروس ها عامل ابتلا به عفونت گوش میانی هستند. شایع ترین باکتری های پاتوژناسترپتوکوکوس پنومونیه، هموفیلوس آنفلوانزا، موراکسلاکاتارالیس و استرپتوکوکوس پی وژن هستند. به تازگی الویوکوکوس اوتیتیدیس به عنوان یکی از عوامل ایجاد کننده این عفونت شناخته شده است که مطالعه های محدودی به دلیل سخت رشد و کند رشد بودن و شرایط سخت نمونه گیری روی این باکتری صورت گرفته است. هدف از انجام این مطالعه تعیین فراوانی و جداسازی الویوکوکوس اوتیتیدیس از ترشحات گوش میانی کودکان مبتلا به اوتیت میانی به روش کشت و PCR است.

موادوروش ها

تحقیق به روش توصیفی انجام و تعداد 60 نمونه از ترشحات عفونت گوش میانی از سوی پزشک متخصص جمع آوری شد. از میان نمونه های اتخاذ شده بخشی از حجم مایع گوش میانی برای کشت روی محیط کشت میکروبی تلقیح و بخشی دیگر برای انجام کارهای مولکولی استفاده شد. عفونت گوش با دو روش بررسی و با آزمون کای دو مورد قضاوت آماری قرار گرفت.

یافته ها

از تعداد 60 نمونه عفونت گوش میانی تعداد 3 (5درصد)نمونه به روش کشت شناسایی شد و با روش PCR 28 (46درصد) نمونه مثبت ارزیابی شدند(P<0/0001).

نتیجه گیری

به نظر می رسد الویوکوکوس اوتیتیدیس یک باکتری سخت رشد، کند رشد و یکی از عوامل مهم ایجاد کننده عفونت گوش میانی است. شناسایی الویوکوکوس به روش کشت بسیار دشوار است در حالی کهPCR روش مناسب تری برای شناسایی این باکتری است.

زبان:
فارسی
صفحات:
36 تا 40
لینک کوتاه:
magiran.com/p1504409 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!