تعیین میزان شیوع آلودگی مواد غذایی به رنگ های مصنوعی با روش کروماتوگرافی لایه نازک در شهرکرد

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
رنگ های مصنوعی بعنوان یکی از افزودنی های غذایی بطور وسیع در مواد غذایی استفاده می شوند. استفاده نامناسب از رنگ های مصنوعی در مواد غذایی مخاطراتی مانند آلرژی و سرطان را برای مصرف کنندگان ایجاد می کنند. این مطالعه با هدف تعیین میزان شیوع آلودگی مواد غذایی به رنگ های مصنوعی انجام شد.
روش بررسی
این بررسی یک مطالعه توصیفی است. در این مطالعه تعداد 2458 نمونه مواد غذایی شامل نبات، پولکی، چارقنادی، انواع شیرینی های خامه ای و غیر خامه ای، بستنی، جوجه کباب و مایعات زعفرانی بوسیله بازرسین بهداشتی از کارخانه ها، کارگاه ها، قنادی ها، رستوران ها و فست فودهای استان چهارمحال و بختیاری طی سالهای 1389 تا 1392 جهت کنترل و نظارت بصورت تصادفی نمونه برداری و به آزمایشگاه کنترل مواد غذایی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد ارسال گردیدند. همه نمونه های ارسالی بر اساس استاندارد ملی شماره 2624 به روش کروماتوگرافی لایه نازک TLC آزمایش شدند.
یافته ها
این مطالعه نشان داد که 33.8% (56.2-7.1%) نمونه های مورد بررسی با رنگ های مصنوعی رنگ شده بودند. تارترازین 67.8% از رنگ های مصنوعی مصرف شده را تشکیل داد. بیشترین فراوانی مصرف رنگ های مصنوعی در نمونه های چارقنادی با 56.2% و کمترین فراوانی در بستنی با 7.1% مشاهده شد.
نتیجه گیری
این مطالعه نشان داد که مصرف غیر قانونی رنگ های مصنوعی در مواد غذایی شایع شده است و تداوم این وضع سلامت جامعه را تهدید می نماید و لذا آموزش و نظارت جهت حفظ سلامت جامعه امری مهم و ضروری است.
زبان:
فارسی
صفحات:
103 تا 112
لینک کوتاه:
magiran.com/p1505530 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!