بررسی دید رنگ در بین کارکنان کارخانجات تولید فراورده های نفتی و پتروشیمی

چکیده:
هدف
دید رنگ از مهمترین و تاثیرگذارترین توانایی های بینایی است. از مشاغلی که دید رنگ در انجام هرچه صحیح تر و حرفه ای تر امور نقش دارد، کار در کارخانجات و کارگاه های صنعتی است که بسیاری از دستورها، پیام ها، هشدار ها و همچنین نمایشگرهای دستگاه های دیجیتالی با نمایش رنگهای متفاوتی بیان می گردند. این تحقیق به منظور بررسی تاثیر مواجهات طولانی مدت با فراورده های نفتی و پتروشیمی بر دید رنگ انجام شد.
روش بررسی
این مطالعه مقطعی در کارخانجات تولید فراورده های پتروشیمی و پالایشگاه نفت که همگی مذکر بودند در بخش های صنعتی و اداری انجام شد. این افراد به دو گروه دارای مواجهه به تعداد224 نفر (54%) و بدون مواجهه به تعداد 194نفر (46%) تقسیم شدند. بعد از در نظر گرفتن معیارهای ورود و خروج شامل بیماری های چشمی، بیماری های داخلی مانند دیابت، مصرف داروهای نورو توکسینی، حدت بینایی تک چشمی با بهترین اصلاح عیوب انکساری کمتر از 6/10، سن بالای 40 سال، 418 نفر با رضایت کامل در این مطالعه شرکت کردند. ابتدا یک معاینه اپتومتری شامل تعیین حدت بینایی و اصلاح عیوب انکساری و سپس تست دید رنگ بر روی کارکنان بخشهای مختلف انجام شد. تست دید رنگ نیز شامل تست رنگ با صفحات دفترچه ایشی هارا (38صفحه ای) و چیدمان مهره ای تست LD-15 d بود.
یافته ها
اختلال دید رنگ در افراد شاغل در بخشهای صنعتی (گروه با مواجهه مواد شیمیایی) 19 درصد و اختلال دید رنگ افراد شاغل در قسمت اداری (گروه بدون مواجهه با مواد شیمیایی) 6 درصد تعیین شد. میانگین ضریب اغتشاش دید رنگ در گروه دارای مواجهه با مواد شیمیایی 0/16± 1/12 و در گروه بدون مواجهه 0/07±1/03 بوده و در مقایسه با هم تفاوت معنی داری دارند (0/03=p).
نتیجه گیری
تفاوت موجود در اختلالات دید رنگ در افراد با مواجهه مواد نفتی و پتروشیمی نسبت به افراد بدون مواجهه تاییدی بر این فرضیه است که مواجهه با مواد شیمیایی مانند مواد فراورده های پتروشیمی و نفتی می تواند باعث بروز اختلالات دید رنگ اکتسابی شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
58 تا 65
لینک کوتاه:
magiran.com/p1506003 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!