بررسی اثربخشی آموزش کنترل تکانه بر فرسودگی تحصیلی و عواطف مثبت و عواطف منفی دانش آموزان با ناتوانی یادگیری

چکیده:
مقدمه
ناتوانی یادگیری به عنوان مشکل عصب شناختی در نظر گرفته شده است که با مشکلات جدی در توانایی خواندن، ریاضیات و نوشتن همراه بوده و با توانایی ذهنی مورد انتظار از فرد همخوانی ندارد. از طرفی افرادی که فرسودگی تحصیلی دارند معمولا علایمی مانند بی اشتیاقی نسبت به مطالب درسی، مشارکت نکردن در فعالیت های کلاسی و احساس ناتوانی در فراگیری مطالب درسی و در نهایت افت تحصیلی را تجربه می کنند. همچنین یکی دیگر از متغیر های مهم اثر گذار بر یادگیری و فرسودگی تحصیلی دانش آموزان دارای ناتوانی یادگیری عواطف مثبت و منفی می باشد.
روش
این پژوهش نیمه تجربی گسترش یافته و از نوع پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل است. جامعه آماری این پژوهش شامل همه کودکان دارای ناتوانی یادگیری مقطع ابتدایی در شهر ایلام می باشد. آزمودنی های پژوهش شامل 40 دانش آموز دارای ناتوانی یادگیری بود که از میان دانش آموزان پسر مقطع ابتدایی شهر ایلام به صورت تصادفی ساده انتخاب و در دو گروه (20 نفر برای هرگروه) گمارده شدند. برای جمع آوری داده ها از مصاحبه ساختار یافته DSM-IV-TR، آزمون هوش ریون، پرسشنامه فرسودگی تحصیلی و عواطف مثبت و منفی استفاده شد. و داده ها با استفاده از روش تحلیل کوواریانس تجزیه و تحلیل شد.
یافته ها
نتایج نشان داد که آموزش کنترل تکانه بر فرسودگی تحصیلی (P<0/001 ، 51/14 =F)، عواطف مثبت (P<0/001 ، 1/24 =F) و عواطف منفی ( P<0/001 ، 2/15=F) تاثیر معنی داری دارد (P<0/05). به این صورت که آموزش کنترل تکانه منجر به کاهش فرسودگی تحصیلی و کاهش عواطف منفی و افزایش عواطف مثبت دانش آموزان دارای ناتوانی یادگیری می شود.
نتیجه گیری
این نتایج نشان داد، آموزش کنترل تکانه می تواند در کنار سایر مداخلات آموزشی در بهبود عملکرد دانش آموزان دارای ناتوانی یادگیری مورد استفاده قرار گیرد. این نتایج نیز تلویحات مهمی در زمینه پیشگیری، آسیب شناسی و درمان این اختلال ها دارد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
75
لینک کوتاه:
magiran.com/p1506424 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!