بررسی نظرات دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد در خصوص عوامل موثر بر غیبت دانشجویان در کلاس درس

چکیده:
سابقه و هدف
امروزه یکی از مشکلات آموزشی در دانشگاه ها این است که کلاس های درس، جذابیت لازم برای جذب دانشجویان را ندارند، به همین علت میزان غیبت دانشجویان با دلایل غیر منطقی افزایش پیدا کرده است. به همین منظور این مطالعه با هدف تعیین عوامل موثر بر غیبت دانشجویان در کلاس درس در دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد انجام گردید.
مواد و روش ها
این مطالعه ی توصیفی مقطعی، در سال 1392 با حجم نمونه 120 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد، که به روش نمونه گیری تصادفی انتخاب شده بودند، انجام گرفت. جهت گردآوری داده ها، از فرم جمع آوری داده ها، استفاده شد. داده های جمع آوری شده با استفاده از نرم افزار آماری SPSS و آزمون های آماری توصیفی و تحلیلی مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفتند.
یافته ها
از دید 81 نفر (67/5%) از شرکت کنندگان در مطالعه، نامناسب بودن زمان کلاس و از نظر 75 نفر (62/5%)، یکنواختی کلاس و شیوه تدریس، بیشترین نقش را در غیبت دانشجویان در کلاس درس، داشته اند و کم اهمیت ترین عامل در عدم حضور دانشجویان در کلاس درس، اخلاق و رفتار همکلاسی ها گزارش شده است. بر اساس آزمون کای دو، بین عوامل موثر بر غیبت دانشجویان با رشته ی تحصیلی و معدل رابطه ی معنی داری وجود نداشته است.
نتیجه گیری
با توجه به اینکه نامناسب بودن زمان کلاس ها، بیشترین نقش را در غیبت دانشجویان در کلاس درس دارد، لازم است مدرسان دانشگاه، توجه بیشتری به این مورد داشته باشند، تا با استفاده از استراتژی های مختلف مانند تغییر دادن زمان کلاس ها بر طبق نظرات اکثریت، باعث جلب مشارکت بیشتر و فعالتر دانشجویان و افزایش توانمندی های لازم برای این گروه از فراگیران در محیط های آموزشی شوند.
زبان:
فارسی
صفحات:
50 تا 55
لینک کوتاه:
magiran.com/p1506917 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!