اثر حفاظتی عصاره آبی ریشه شیرین بیان(Glycyrrhiza glabra) بر اختلال در عملکردهای کلیوی القاء شده توسط تیواستامید در موش صحرایی نر

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
تیواستامید باعث ایجاد سوء عملکرد کلیوی می شود. گیاهان دارویی در درمان برخی بیماری های کلیوی کاربرد دارند. مطالعه حاضر اثر حفاظتی عصاره آبی ریشه شیرین بیان بر اختلال در عملکردهای کلیوی القاء شده توسط تیواستامید در موش صحرایی نر را بررسی کرد.
روش بررسی
در این مطالعه تجربی، 35 سر موش صحرایی نر به 5 گروه تقسیم شدند: گروه کنترل، گروه شاهد دریافت کننده mg/kg150 تیواستامید یک بار به صورت درون صفاقی، و گروه های تجربی 1، 2 و 3دریافت کننده عصاره آبی ریشه شیرین بیان در مقادیر 100، 200 و 300mg/kg روزانه به صورت دهانی طی 3ماه و سپس mg/kg150 تیواستامید یک بار به صورت درون صفاقی. از همه حیوانات، بعد از پایان آزمایش خون گیری به عمل آمد. سطوح سرمی کراتینین، نیتروژن اوره خون، ، سدیم وپتاسیم اندازه گیری شدند.
یافته ها
پیش درمانی با عصاره آبی ریشه شیرین بیان در تمام دوزها، سطح سرمی BUN (ازت اوره خون) را در مقایسه با گروه دریافت کننده تیواستامید افزایش داد، ولی معنی دار نبود. پیش درمانی با عصاره آبی ریشه شیرین بیان در تمام دوزها سطوح سرمی پتاسیم و سدیم را در مقایسه با گروه دریافت کننده تیواستامید به طور معنی داری کاهش داد. پیش درمانی با mg/kg 300 عصاره آبی ریشه شیرین بیان سطح سرمی کراتینین را درمقایسه با گروه دریافت کننده تیواستامید به طورمعنی داری کاهش داد (05/0>p).
نتیجه گیری
عصاره آبی ریشه شیرین بیان، اثر حفاظتی بر اختلال عملکرد کلیوی القاء شده توسط تیواستامید در موش صحرایی نر دارد. اثرات محافظتی این عصاره می تواند مربوط به اثرات آنتی اکسیدانتی اش باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
22 تا 29
لینک کوتاه:
magiran.com/p1510127 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!