رضایت شغلی و عوامل مرتبط با آن (مطالعه موردی پرسنل کادر مرزبانی استان ایلام)

چکیده:
مقدمه
منابع انسانی، زمانی مفید و کارآمدند که از روحیه قوی، شادابی زیاد و رضایتمندی مناسب برخوردار باشند؛ به همین سبب، عملکرد کارکنان سازمان به میزانی زیاد، نشات گرفته از میزان رضایت شغلی آن هاست. هدف از این پژوهش، بررسی رضایت شغلی و عوامل مرتبط با آن در بین پرسنل کادر مرزبانی استان ایلام است.
روش
این تحقیق از نوع توصیفی- پیمایشی است و جامعه آماری مورد مطالعه در آن را پرسنل کادر مرزبانی استان ایلام (شهرستان های مهران و دهلران) به تعداد 935 نفر تشکیل می دهند که از این تعداد، 215 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شده اند. برای گردآوری داده ها از دو پرسشنامه جمعیت شناختی و پرسشنامه استاندارد رضایت شغلی اسمیت، کندال و هالین (JDI) با تغییر هایی جزئی استفاده شد و آلفای کرونباخ برای پرسشنامه به میزان 66/94 درصد به دست آمد. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS و با بهره گیری از روش های آماری ضریب هم بستگی پیرسون و آزمون های ناپارامتری (آزمون خی دو و ضریب تواقفی پیرسن) تجزیه و تحلیل شده اند. نتیجه تحلیل
یافته ها
در این فرایند، رضایت شغلی به میزان 24/3 به دست آمد که این رقم نشان می دهد رضایت شغلی مرزبانان در استان ایلام، متوسط به بالاست. یافته های این تحقیق نشان می دهد عواملی مانند تعداد فرزندان، درجه نظامی، مقطع تحصیلی، وضعیت تاهل، متوسط درآمد ماهیانه، وضعیت استخدامی، نوع منزل مسکونی، وسیله ایاب و ذهاب، نوع سکونت و فاصله محل سکونت تا محل خدمت بر رضایت شغلی مرزبانان، موثرند؛ ولی عواملی شامل سن، سابقه خدمت، رشته تحصیلی در دبیرستان، رشته تحصیلی دانشگاهی، شغل همسر، مدرک تحصیلی همسر و دانشگاه محل دریافت مدرک با رضایت شغلی رابطه ای ندارند؛ همچنین عواملی شامل سرپرست، همکاران، پیشرفت، پرداخت و کار با رضایت شغلی، رابطه مثبت، مستقیم و معنادار دارند و در این میان، میزان هم بستگی عامل کار با رضایت شغلی در مقایسه با دیگر عوامل، 76/0 و دارای قوی ترین هم بستگی است.
نتایج
یافته های پژوهش نشان می دهند هرچه میزان پرداخت، تعداد همکاران و پیشرفت آنان بیشتر باشد، طبیعتا رضایت از شغل در میان پرسنل مرزبان افزایش می یابد؛ بدین ترتیب، این مطالعه از برخی جهات، کاملا منطبق با نتایج حاصل از پژوهش های قبلی است. به طور کلی، یافته های این تحقیق در چهارچوب کلی مدل های مفهومی حاصل از پژوهش های گذشته قرار دارند؛ ولی ارتباطات قوی تر و مهم تر بیشتر درحوزه عوامل مدیریتی قرار دارد که لزوم توجه بیشتر به رضایت شغلی را مطرح می کند.
زبان:
فارسی
صفحات:
91 تا 117
لینک کوتاه:
magiran.com/p1510897 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!