تاثیر پروبیوتیک در درمان یبوست عملکردی کودکان 12-4 سال

چکیده:
مقدمه
یبوست عملکردی، یک مشکل شایع و آزار دهنده در دوران کودکی است و پروبیوتیک به طور فزاینده ای در درمان اختلالات عملکردی دستگاه گوارش استفاده می شود. این مطالعه با هدف بررسی تاثیر پروبیوتیک در درمان یبوست عملکردی کودکان 4 تا 12 سال انجام شد.
روش ها
مطالعه ی حاضر یک کارآزمایی بالینی بود که بر روی کودکان 12-4 ساله ی مبتلا به یبوست عملکردی بر اساس معیارهای Rome III، مراجعه کننده به کلینیک بیمارستان بعثت سنندج در سال 1392 انجام شد. معیارهای خروج شامل دریافت هر نوع مسهل زیر 4 هفته، عقب ماندگی ذهنی، بیماری هیپوتیروئیدی، فیبروز کیستیک و جراحی روده ای بود. نمونه شامل 90 کودک بود که به روش تصادفی ساده در یکی از دو گروه مورد یا شاهد قرار می گرفتند. به گروه شاهد درمان معمول یبوست 5/1-7/0 گرم بر کیلوگرم پودر پیدرولاکس به مدت 4 هفته به صورت روزانه و به گروه مورد، درمان معمول یبوست و پروبیوتیک داده شد. بیماران 2 هفته و 4 هفته بعد از شروع مداخله، مورد بررسی قرار گرفتند. ارزیابی اولیه شامل بررسی تعداد دفعات اجابت مزاج در هفته، قوام مدفوع، تعداد موارد بی اختیاری دفع در هفته، وجود درد شکم و دفع دردناک بود. ارزیابی ثانویه، بررسی درمان موفق و ایجاد عوارض جانبی مانند اسهال و استفراغ بود.
یافته ها
فراوانی دفع دردناک و دفع سخت در کودکان گروه مورد با گروه شاهد در قبل، 2 و 4 هفته بعد از مداخله تفاوت معنی دار آماری نداشت (05/0 < P)، اما دو گروه از نظر درد شکم در 2 و 4 هفته بعد از مداخله تفاوت معنی دار آماری داشتند (05/0 > P).
نتیجه گیری
بر اساس نتایج به دست آمده و بدون عارضه بودن پروبیوتیک ها، اضافه کردن آن به درمان استاندارد یبوست عملکردی در کودکان مبتلا، می تواند مفید باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
2448 تا 2454
لینک کوتاه:
magiran.com/p1511354 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!