تحلیل نگاره های فتح خیبر مربوط به دوره های تیموری، ترکمن و صفوی

پیام:
چکیده:
واقعه خیبر، جایگاهی برجسته، مهم و نمادین نزد شیعیان دارد. این واقعه در نسخه نگاره های ادوار گوناگون به شیوه های مختلف بازنمایی شده است. در این مقاله، سه نگاره فتحخیبر مربوط به دوره های تیموری (کلیات تاریخی)، ترکمن (خاوران نامه) و صفوی (فالنامه)، برمبنای گفتمان تشیع (دوازدهامامی) بررسی و تحلیل شده اند. گفتمان تشیع، مجموعه ای منسجم از مفاهیم، باورها و روایت ها را دربرمی گیرد که اندیشه، احساس، گفتار و رفتار شیعیان را تحت سیطره خود گرفته و به آنها شکل میدهد؛ منطقا انتظار میرود در نگاره هایی با مضمون شیعی نیز عینیت و تحقق یافته باشد. ازاینرو، در بررسی نگاره های موردنظر این پرسشها مطرح میگردد که کدام نگاره، گفتمان تشیع از واقعه فتحخیبر را بازنمایی میکند، آیا به صرف بازنمایی و حضور شخصیتی شیعی در این نگاره ها، میتوان آنها را نگاره هایی شیعی دانست.
همچنین، مشخصنمودن گفتمان بازنمایی شده در هر نگاره و شناسایی ویژگی مهم و اصلی نگاره های شیعی، از اهداف این پژوهش است. بدینمنظور، به بررسی محتوایی و شکلی نگاره ها پرداخته و عناصر بصری و تصویری، نشانه ها و نمادهای به کاررفته در هر نگاره، درراستای گفتمان تشیع توصیف و تحلیل شده اند. روش پژوهش توصیفی- تحلیلی- تطبیقی است و اطلاعات، از منابع کتابخانه ای جمعآوری شده است.
در نتیجهگیری این پژوهش میتوان اظهار داشت، یکی از ویژگی های مهم و اصلی برای شناسایی و ارزیابی نگاره های شیعی، بازنمایی مضامین براساس گفتمان تشیع است که میباید در محتوا و صورت (شکل) آثار، بهظهور رسیده باشد. از میان نگاره های بررسی شده، این ویژگی مهم در نگاره فتحخیبر از دوره صفوی (فالنامه) ظهور یافته است؛ بدینمنظور، نگارگر، نشانه ها، نمادها و تمهیدات تجسمی خاصی در آن به کار برده است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
97
لینک کوتاه:
magiran.com/p1512381 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!