وضعیت سلامت عمومی دانشجویان جدیدالورود دانشگاه علوم پزشکی زنجان در نیمسال اول سال تحصیلی94-93

چکیده:
زمینه و هدف
ازآنجایی که وظیفه دانشگاه تربیت نیروی انسانی وارسته و کارآمد می باشد و این امر نیز با رشد متوازن فرد در تمامی جوانب ازجمله سلامت روحی و روانی مقدور می باشد، لذا این مطالعه باهدف بررسی سلامت عمومی دانشجویان ورودی جدید دانشگاه علوم پزشکی زنجان در نیمسال اول سال تحصیلی 94-93 انجام شد.
مواد و روش ها
این پژوهش یک مطالعه توصیفی بود. جامعه آماری پژوهش حاضر کلیه دانشجویان ورودی جدید دانشگاه علوم پزشکی زنجان در نیمسال اول سال تحصیلی 94-93 بودند که تعداد آن ها بالغ بر 471 نفر بود. نمونه گیری پژوهش به صورت سرشماری انجام گرفت. برای جمع آوری داده های پژوهش از پرسشنامه استاندار سلامت عمومی گلدبرگ(GHQ 28) استفاده شد و برای تجزیه وتحلیل داده ها از آمار توصیفی (میانگین ها، انحراف استاندارد و...) استفاده گردید.
یافته ها
از مجموع 471 دانشجو تعداد 156 نفر(8/35 درصد) پسر و 280 نفر معادل 2/64 درصد دختر بودند. بیشترین فراوانی سنی مربوط به رده سنی 18 تا 22 سال بودند. میانگین و انحراف معیار گروه اول(پایین نمره برش) به ترتیب 83/10 و 13/5 و نیز گروه دوم(بالای نمره برش) 02/35 و 33/12 بود. در میان خرده مقیاس های سلامت عمومی مولفه کارکرد اجتماعی دارای بیشترین تعداد دانشجو بود که نمره برش را رد نموده و مشکوک به اختلال بودند( 182 نفر 2/39 درصد) و اختلال در سلامت عمومی دختران (33نفر 14 درصد) دارای شیوع بالاتری بود.
نتیجه گیری
نمره کلی سلامت عمومی دانشجویان در سطح مطلوبی در این مطالعه گزارش شد، تنها در مولفه کارکرد اجتماعی وضعیت دانشجویان نامطلوب به نظر می رسید، لذا موسسات آموزشی می توانند با برنامه ریزی صحیح آموزشی فرهنگی در جهت تسریع افزایش مهارت های ارتباطی و اجتماعی نقش بسیار مهمی را ایفا نمایند.
زبان:
فارسی
صفحات:
82 تا 92
لینک کوتاه:
magiran.com/p1514519 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!