پیش آیندهای شناختی پرخاشگری: مراحل پردازش اطلاعات اجتماعی و ابعاد آگاهی از هیجانات

پیام:
چکیده:
مقدمه
هدف از پژوهش حاضر بررسی پیش بینی کنندگی پرخاشگری آشکار و رابطه ای توسط مراحل پردازش اطلاعات اجتماعی و ابعاد آگاهی از هیجانات در دانش آموزان مدارس عادی ابتدایی بود.
روش
از نواحی چهارگانه آموزش و پرورش شیراز چهار مدرسه دخترانه و پسرانه انتخاب شد که تعداد نمونه 120 دانش آموز دختر و 105 دانش آموز پسر بود. به منظور گردآوری اطلاعات از سه پرسش نامه پرخاشگری آشکار و پرخاشگری رابطه ای شهیم (1385)، پرسشنامه داستان های اجتماعی برایان و تورکاسپا (1994) و پرسشنامه آگاهی از هیجانات و ابعاد آن ریف (2008) استفاده گردید. داده ها با استفاده از آمار توصیفی، ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل های رگرسیونی چندگانه با نرم افزار SPSS 16 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها
نتایج حاصل از این پژوهش نشان داد که بین انواع پرخاشگری و مرحله روشنگری پردازش اطلاعات اجتماعی و ابعاد تفکیک هیجانات، توجه به هیجانات دیگران، مخفی نکردن هیجانات و تجزیه و تحلیل هیجانات همبستگی معنادار وجود دارد (01/0 >p). تحلیل های رگرسیونی چندگانه برای پیش بینی انواع پرخاشگری توسط مراحل پردازش اطلاعات اجتماعی نشان داد که تنها مرحله سوم (روشنگری اهداف)، پیش بینی کننده هر دو نوع پرخاشگری است. همچنین تحلیل های رگرسیونی چندگانه برای پیش بینی انواع پرخاشگری توسط ابعاد آگاهی از هیجانات نشان داد که دو بعد تفکیک هیجانات و تجزیه و تحلیل هیجانات پیش بینی کننده پرخاشگری آشکار و ابعاد توجه به هیجانات دیگران و تجزیه و تحلیل هیجانات پیش بینی کننده نوع رابطه ای پرخاشگری است.
نتیجه گیری
نتایج پژوهش نشان داد که روشنگری اهداف با رفتار پرخاشگری ارتباط دارد؛ ابعاد آگاهی از هیجانات پیش بینی کننده انواع پرخاشگری در کودکان بود. با توجه به این نتایج می توان به نقش کلیدی آگاهی از هیجانات و پردازش اطلاعات اجتماعی در کاهش رفتار پرخاشگرانه اشاره کرد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
21
لینک کوتاه:
magiran.com/p1514940 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!