رویکرد پدیدارشناسانه مرلوپونتی به رابطه هنر و بدن
نویسنده:
چکیده:
این مقاله سعی دارد، اهمیت بدن در تکوین هنر و به ویژه نقاشی را به عنوان یکی از مصادیق آثار هنری تبیین و توصیف نماید. از مقدمه و دو بخش تشکیل یافته است. در بخش مقدمه تلاش کرده ایم تصویری از پدیدارشناسی مرلوپونتی را ارائه دهیم تا جایگاه رویکرد پدیدارشناسی او نسبت به هنر برای خواننده بیشتر شناخته شود. در بخش اول، تحت عنوان ادراک حسی نقش این ادراک و رابطه تنگاتنگ آن با بدن در شناخت جهان، اجمالا موردبررسی قرار گرفته است. در بخش دوم، یعنی هنر و جهان ادراک حسی، به بررسی نقش بدن در تکوین هنر نقاشی با تکیه بر نقاشی های پل سزان پرداخته شده؛ این بخش از دو بخش فرعی: بدن و نقاشی و زبان و نقاشی تشکیل یافته است. ازنظر مرلوپونتی، نمی توانیم تصور کنیم که ذهن چگونه نقاشی میکشد اما این هنرمند است که با گشودن بدناش به جهان این کار را میکند. او با نقد تفکر فلسفی دکارتی و تفکر علمی در مقالات اش ازجمله «چشم و ذهن» و «شک سزان» و همچنین سایر نوشته هایش، بین هنرمند و جهان و بدن نوعی اتحاد قائل است. بهترین مثال برای این وحدت، نقاشی است.
کلیدواژگان:
هنر ، بدن ، زبان ، ادراک حسی ، پدیدارشناسی ، جهان ، نقاشی ، سزان و مرلوپونتی
زبان:
فارسی
انتشار در:
در صفحه:
1
لینک کوتاه:
magiran.com/p1515084
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یکساله به مبلغ 1,390,000ريال میتوانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
- حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران میشود.
- پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانههای چاپی و دیجیتال را به کاربر نمیدهد.
In order to view content subscription is required
Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!