بررسی اثرات تراتوژنی عصاره ی آبی بذر گیاه رازیانه Foeniculum vulgar) (بر جنین های موش نژادBALB/C دردوران بارداری

چکیده:
زمینه و هدف
این گیاه دارای خاصیت اشتها آور، نیرو دهنده، آرام کننده، زیادکننده ی ترشحات شیر و خاصیت آنتی اکسیدانی می باشد که در داروها و نوشیدنی های زیادی استفاده می شود. هدف ما از این پژوهش بررسی اثرات گیاه رازیانه در دوران بارداری بر روی موش سوری، نژاد BALB/C می باشد.
روش بررسی
برای بررسی، چهار دوز 400،200،100،50 میلی گرم بر کیلو گرم در نظر گرفته شد و به این منظور، 4 گروه 7 تایی با وزن 21 تا 25 گرمی برای تزریق 4 دوزتجربی و دو گروه برای sham و کنترل در نظرگرفته شد، از جنین ها و رحم های خارج شده از شکم موش ماده باردار به وسیله فتواستریو میکروسکوپ عکس برداری کرده ، و سپس از نمونه ها به میکروتوم برش سهمی میانی تهیه گردید و مورد بررسی قرارگرفت. نتایج به دست آمده، به کمک نرم افزار SPSS و با روش ANOVA با درجه معناداری 05/0P< و 01/0P< از لحاظ آماری مورد بررسی قرار گرفتند.
یافته ها
طبق نتایج مشاهده شده با دوز تزریقی 50 میلی گرم بر کیلوگرم جنین ها دارای خونریزی زیرپوستی شدند و همچنین، در دوز تزریقی 100و 200و 400 میلی گرم بر کیلوگرم در جنین ها ناهنجاری هایی شامل خونریزی شدید زیر پوستی، بیرون زدگی کبد (اگزوهپاتیک) و بیرون زدگی کامل مغز (اگزانسفالی) و نیز در هر 4 دوز قطور شدن دیواره ی رحم ها و رحم های دارای جنین آتروفیه شده مشاهده شد.
نتیجه گیری
با توجه به ناهنجاری های مشاهده شده می توان رازیانه را به عنوان یک تراتوژن در دوران بارداری موش سوری نژاد BALB/C معرفی کرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
49 تا 58
لینک کوتاه:
magiran.com/p1515662 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!