مقایسه ی راهبردهای نظم جویی فرایندی هیجان در بیماران عروق کرونر قلب، دریافت کنندگان دفیبریلاتور داخل قلبی و افراد بهنجار

چکیده:
زمینه و هدف
پژوهش ها نشان می دهند در بیماری های قلبی و عروقی، تجارب هیجانی عوامل روانی تاثیرگذاری هستند که ممکن است در بروز و یا تشدید این بیماری ها نقش داشته باشند و افزایش سطح هیجانات منفی، با بدتر شدن بیماری های قلبی و عروقی همراه است. این یافته ها باعث شد تا محققان دریابند نظم جویی هیجان ممکن است بر پیامدهای این بیماری ها نقش داشته باشد. هدف از مطالعه ی حاضر، مقایسه ی راهبردهای نظم جویی فرایندی هیجان بین بیماران قلبی عروقی و افراد بهنجار بود.
روش بررسی
این مطالعه از نوع علی مقایسه ای بود که در آن 90 نفر در سه گروه 30 نفره شامل بیماران عروق کرونر قلب، بیماران دریافت کننده دفیبریلاتور و افراد بهنجار که از طریق نمونه گیری در دسترس از بیماران تحت درمان مراجعه کننده به مطب خصوصی و بیمارستان قلب لواسانی در شهر تهران بودند، انتخاب شدند و پرسشنامه نظم جویی هیجان گروس و جان (2003) را تکمیل نمودند. داده های جمع آوری شده با استفاده از روش های آمار توصیفی و آزمون تحلیل واریانس چند متغیره و نرم افزار SPSSمورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها
نتایج نشان دادند که بین دو گروه بیمار و گروه بهنجار بین دو راهبرد نظم جویی فرایندی هیجان تفاوت معنادار وجود دارد (001/0P<)، به این ترتیب که گروه بهنجار نسبت به دو گروه بیماران عروق کرونر قلب و بیماران دریافت کننده ی دفیبریلاتور داخلی قلب از راهبرد ارزیابی مجدد بیشتر بهره برده و از راهبرد فرونشانی هیجانات منفی کمتر استفاده می نمایند.
نتیجه گیری
مداخلات پیشگیرانه روان شناختی با تاکید بر آموزش راهبردهای سازگارانه نظم جویی هیجان برای بیماران قلبی و عروقی می تواند مفید واقع شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
39 تا 48
لینک کوتاه:
magiran.com/p1515663 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!