تعیین هویت مولکولی پاتوتیپ هایEAEC و EPEC باکتری اشریشیاکلی جدا شده از شیر گاوهای مبتلا به ورم پستان با روش Multiplex PCR و تعیین مقاومت آنتی بیوتیکی به روش دیسک دیفیوژن و روش E.test

پیام:
چکیده:
E.coli گیای نرمال مجاری گوارشی بیشتر جانوران و نیز انسان است. اغلب سویه های E.coli بیماری زا نیستند، اما برخی سویه های پاتوژنیک E.coli می توانند باعث بروز انواعی از بیماری های روده ای و خارج روده ای شوند. مقاومت آنتی بیوتیکی در درمان بیماری ها حائز اهمیت می باشد. هدف از این مطالعه، بررسی میزان فراوانی ژن های پاتوتیپ های EAEC، EPEC و مقاومت آنتی بیوتیکی اشریشیاکلی جدا شده از نمونه های دامی می باشد. پس از جمع آوری 50 نمونه ، آزمون های مختلف بیوشیمیایی و میکروبی انجام و آزمون حساسیت آنتی بیوتیکی به روش دیسک دیفیوژن بر اساس دستورالعمل CLSI وE-test با آنتی بیوتیک هایی از گروه های مختلف انجام گردید. جهت شناسایی پاتوتیپ ها از آزمون Multiplex PCR استفاده شد. اکثر E.coli جدا شده نسبت به اریترومایسین (100%) و آمپی سیلین (93%) مقاوم و نسبت به آمیکاسین (100%) و نیتروفورانتوئین (96%) حساس بودند، همچنین بسیاری از سویه ها به چند دارو مقاومت داشتند. نتایج Multiplex PCR بر روی 50 نمونه شیر دام، 4 نمونه (8%) دارای ژن bfPA (پاتوتیپ EPEC) بودند. علت اختلاف نتایج بدست آمده از روش M-PCR در این مطالعه با نتایج مطالعات سایر محققان در نقاط مختلف دنیا ممکن است به علت منبع نمونه باشد، در این مطالعه سویه های جدا شده از نمونه های شیر ورم پستان مورد بررسی قرار گرفته است، در حالیکه در مطالعات سایر محققین بیشتر موارد بر روی نمونه های مبتلا به اسهال خونی بررسی انجام شده است. البته تفاوت در نمونه های جداشده از شیر می تواند به علت تفاوت در مناطق جغرافیایی باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
1849 تا 1854
لینک کوتاه:
magiran.com/p1516730 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!