بررسی برخی ویژگی های افزاینده رشدی جدایه های باکتریایی بدست آمده از کود های جانوری و شناسایی جدایه های برگزیده

چکیده:
سابقه و هدف
رشد گیاهان در خاکهای کشاورزی وابسته به فاکتورهای زیستی بسیاری می باشد. باکتری های افزاینده رشد گیاه از راه های مستقیم و غیر مستقیم میتوانند مایه افزایش رشد و کارکرد در گیاهان زراعی شود. کاهش پیامدهای ناخواسته بهره گیری بیش از اندازه نهاده های کودی و رسیدن به سطح پایدار و مطلوب تولید از اهداف کشاورزی پایدار است. بهره گیری از ریزجانداران به دلیل بهبود حاصلخیزی خاک و جذب عناصر غذایی، منجر به افزایش رشد و کارکرد گیاهان و بهبود سلامت خاک می شود. هدف از این پژوهش جداسازی و ناب سازی باکتری ها از کودهای جانوری، ارزیابی ویژگی های افزاینده رشدی گیاه آن ها و شناسایی جدایه های برگزیده بود.
مواد و روش ها
در این پژوهش برای شناسایی ویژگی های افزاینده رشد باکتری ها، از ده نمونه کود جانوری سرزمین های گوناگون، 27جدایه در محیط NBRIP جامد بر پایه پیدایش هاله، تندی رشد وویژگی های مورفولوژیک، ناب سازی شدند و سپس از دیدگاه ویژگی های PGP شامل توان ساخت اکسین، سیدروفور، HCN، حل کردن فسفات های نامحلول وتراوش آنزیم های پروتئاز، سلولاز، آلفا آمیلاز و فیتاز ارزیابی شد و در پایان جدایه های برگزیده بر پایه 16S rRNA شناسایی شدند.
یافته ها
از میان جدایه های بررسی شده جدایه ی شماره 7 با آزادسازی 3/13و373 میلی گرم در لیتر فسفراز فسفات آلومینیوم و تری کلسیم فسفات بیشترین توان انحلال فسفات های نامحلول را نشان دادند. همبستگی منفی معنی داری (، p≤0.0186/0-=r) میان توان انحلال تری کلسیم فسفات و pH وجود داشت. همچنین جدایه 21 بیشترین میزان اکسین را به اندازه 8/52 میلی گرم در لیتر فراوری نمود. تنها جدایه های 53 و30 توان ساخت HCN را دارا بودند. از مجموع 27 جدایه باکتریایی بررسی شده تنها سه جدایه توان تراوش هر سه آنزیم پروتئاز، آلفا آمیلاز و کربوکسی متیل سلولاز را فرآوری نموده و جدایه 49 بیشترین هاله را در اندازه گیری هر سه آنزیم نشان داد. سنجش فعالیت فیتاز برون یاخته ای نشان داد که تنها 6 جدایه توان ساخت این آنزیم هستند. آنالیز توالی های 16S rRNA جدایه های برگزیده نشان داد که جدایه های یاد شده همانندی بسیاری به باکتری های جنس های Enterobacter، Sphingobium، Serratia داشتند. تنها یکی از سه جدایه برگزیده هاله اندکی در محیط CAS-agar پدید آورد و دو جدایه دیگر بدون توان ساخت سیدروفور بودند.
نتیجه گیری
ویژگی های افزاینده رشدی گیاه در جدایه های باکتریایی بررسی شده در این پژوهش نشان داد که برخی از جدایه ها توانایی بهره گیری بالقوه به عنوان باکتری افزاینده رشد گیاه را دارا می باشند. آن دسته از جدایه های توانمند در ساخت آنزیم های پروتئاز، آمیلاز و سلولاز نه تنها دارای توانایی بهره گیری در بخش کشاورزی هستند بلکه وابسته به اهمیت این دسته از آنزیم ها به ویژه پروتئاز و آمیلاز در صنعت می توانند از این نظر نیز مورد بررسی قرار گیرند.
زبان:
فارسی
صفحات:
129 تا 144
لینک کوتاه:
magiran.com/p1517734 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!