مقایسه تظاهرات پریودنتال در مصرف کنندگان آمفتامین ها و اپیوئیدها

چکیده:
زمینه
مصرف مواد مخدر از مهم ترین عوامل ایجادکننده و تشدیددهنده بیماری های پریودنتال است. آمفتامین ها و اپیوئیدها به عنوان شایع ترین مواد مخدر مصرفی در سطح جهان نقش مهمی در این زمینه دارند. از این رو هدف این مطالعه مقایسه وضعیت بهداشتی پریودنتال مصرف کنندگان آمفتامین ها و اپیوئیدها در شهرکرمانشاه در سال 1393بود.
روش ها
سه کلینیک ترک اعتیاد در کرمانشاه به صورت تصادفی ساده انتخاب شدند. باتوجه به معیارهای ورود و خروج از مطالعه، تعداد 20 نفر مصرف کننده آمفتامین ها و 20 نفر مصرف کننده اپیوئیدها به صورت تصادفی انتخاب و در مطالعه وارد شدند. پرسشنامه ای برای جمع آوری اطلاعات مربوط به مواد مخدر مصرفی و متغیرهای پریودنتال طراحی شد. داده ها پس از جمع آوری در نرم افزار SPSS 18 وارد شد و با استفاده از آزمون های آماری من ویتنی و تی تست مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت.
یافته ها
میزان عمق پاکت، ژنژیوال ایندکس و میزان خونریزی از لثه در مصرف کنندگان آمفتامین ها بیشتر از افراد مصرف کننده اپیوییدها بود (021/0P<). میزان پلاک ایندکس و تحلیل لثه در مصرف کنندگان اپیوییدها بیشتر از گروه آمفتامین ها بود (001/0P<). تعداد افراد مبتلا به بیماری پریودنتال در گروه آمفتامین ها 13نفر (65%) و در گروه اپیوییدها 8 نفر (40%) بود.
نتیجه گیری
این مطالعه نشان داد که وضعیت بهداشتی پریودنتال مصرف کنندگان آمفتامین ها در مقایسه با مصرف کنندگان اپیوئیدها بدتر می باشد
زبان:
فارسی
صفحات:
383 تا 389
لینک کوتاه:
magiran.com/p1518553 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!