اثرمزمن ریتالین بر درصد لقاح و قدرت زنده ماندن اسپرم در موشهای مواجهه یافته با نیکوتین

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
نیکوتین یک ترکیب آلی نیتروژن دار است که ماده اصلی دود سیگار را تشکیل می دهد. این الکالوئید سمی از گیاه تنباکو استخراج می شود. ریتالین یا متیل فنیدیت methylphenidate))دارویی است از گروه آمفتامین ها که از نظر ساختاری مشابه کوکائین و دارای مصرف گسترده ای است. هدف ازاین تحقیق، مطالعه حیات اسپرم و میزان باروری حیوانات ماده ای است که از گامت های حیوانات نر مصرف کننده نیکوتین و ریتالین استفاده کرده اند. این تحقیق در سال 1392 در دانشگاه آزاد اسلامی واحد پزشکی تهران انجام شد.
روش بررسی
در این مطالعه تجربی 120 سرموش نر و 54 سر موش ماده بالغ انتخاب و حیوانات نر به صورت تصادفی به 11 گروه تجربی و یک گروه کنترل تقسیم شدند. در دوگروه تجربی از ریتالین به میزان دو و 10 میلی گرم برکیلوگرم وزن بدن، در سه گروه تجربی از نیکوتین به میزان 100، 200 و 400 میکروگرم برکیلوگرم وزن بدن و در سایر گروه های تجربی از نیکوتین و ریتالین توام به صورت گاواژ به مدت 40 روزاستفاده شد. درپایان دوره تیمار، از هر گروه سه حیوان نر را انتخاب کرده و هر یک با سه حیوان ماده در قفس جدا گانه قرار گرفتند. پس از 10روز حیوانات ماده را بیهوش کرده و با شمارش جنین ها و جسم زرد تخمدان ها، درصد باروری موش های ماده که نشان دهنده درصد باروری در موش های نر است، محاسبه شد. همچنین باقیمانده حیوانات نر را بیهوش کرده و پس از خارج کردن بیضه، برای تعیین درصد اسپرم های زنده، با استفاده از ائوزین نیکروزین، تعداد اسپرم های رنگ شده مشخص شد.
داده ها از نظر آماری با استفاده از آنالیز واریانس یکطرفه (ANOVA) و تست توکی محاسبه و معیار استنتاج p<0. 05 درنظرگرفته شد.
یافته ها
نتایج نشان داد که درصد باروری در گروه های تجربی مصرف کننده نیکوتین به میزان 400 میکروگرم برکیلوگرم وزن بدن (3/38±1/63) و درگروه های مصرف کننده ریتالین به میزان دو (51/18±96/64) و 10 میلیگرم برکیلوگرم وزن بدن (72/16±53/18) نسبت به گروه کنترل (68/4±42/95) کاهش معناداری بود. این نتایج کاهش بیشتر درصد لقاح درمصرف ریتالین را نسبت به نیکوتین تایید می کند. همچنین درصد لقاح در شش گروه مصرف کننده توام نیکوتین به میزان 400 ، 200 و 100 میکروگرم برکیلو گرم با ریتالین به میزان دو و 10
میلی گرم بر کیلوگرم درصد لقاح نسبت به گروه کنترل نیز کاهش معناداری را نشان داد که این کاهش در گروه مصرف کننده نیکوتین به میزان 400 میکرو گرم بر کیلوگرم و ریتالین به میزان 10 میلی گرم بر کیلو گرم (0/20±0/10) نسبت به گروه کنترل شدیدتر بود.
نتیجه گیری
به نظر می رسد که در حیوانات مصرف کننده نیکوتین، مصرف ریتالین حتی به میزان کم می تواند موجب کاهش باروری شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
111 تا 115
لینک کوتاه:
magiran.com/p1519584 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!