فهرست مطالب

نشریه پژوهش در پزشکی
سال سی و نهم شماره 3 (پیاپی 155، پاییز 1394)

  • تاریخ انتشار: 1394/09/30
  • تعداد عناوین: 9
|
  • فاطمه فلاح، گیتا اسلامی، سرور عرفانی منش، علی هاشمی* صفحه 110
    این مطالعه بر روی استفاده از ترکیب مهار کننده و آنتی بیوتیک ها تاکید دارد. اخیرا استفاده از مهار کننده های بتالاکتاماز، به عنوان روشی مناسب برای درمان عفونت ها ایجاد شده بوسیله باکتری های تولید کننده بتالاکتاماز با طیف وسیع و کارباپنماز مطرح شده اند.
    کلیدواژگان: مهارکننده، بتالاکتاماز، آنتی بیوتیک
  • سیمین فاضلی پور *، زهرا طوطیان، پانته آفرجاد آزاد، مونا کریمی اصل، اندیشه احمدی صفحات 111-115
    سابقه و هدف
    نیکوتین یک ترکیب آلی نیتروژن دار است که ماده اصلی دود سیگار را تشکیل می دهد. این الکالوئید سمی از گیاه تنباکو استخراج می شود. ریتالین یا متیل فنیدیت methylphenidate))دارویی است از گروه آمفتامین ها که از نظر ساختاری مشابه کوکائین و دارای مصرف گسترده ای است. هدف ازاین تحقیق، مطالعه حیات اسپرم و میزان باروری حیوانات ماده ای است که از گامت های حیوانات نر مصرف کننده نیکوتین و ریتالین استفاده کرده اند. این تحقیق در سال 1392 در دانشگاه آزاد اسلامی واحد پزشکی تهران انجام شد.
    روش بررسی
    در این مطالعه تجربی 120 سرموش نر و 54 سر موش ماده بالغ انتخاب و حیوانات نر به صورت تصادفی به 11 گروه تجربی و یک گروه کنترل تقسیم شدند. در دوگروه تجربی از ریتالین به میزان دو و 10 میلی گرم برکیلوگرم وزن بدن، در سه گروه تجربی از نیکوتین به میزان 100، 200 و 400 میکروگرم برکیلوگرم وزن بدن و در سایر گروه های تجربی از نیکوتین و ریتالین توام به صورت گاواژ به مدت 40 روزاستفاده شد. درپایان دوره تیمار، از هر گروه سه حیوان نر را انتخاب کرده و هر یک با سه حیوان ماده در قفس جدا گانه قرار گرفتند. پس از 10روز حیوانات ماده را بیهوش کرده و با شمارش جنین ها و جسم زرد تخمدان ها، درصد باروری موش های ماده که نشان دهنده درصد باروری در موش های نر است، محاسبه شد. همچنین باقیمانده حیوانات نر را بیهوش کرده و پس از خارج کردن بیضه، برای تعیین درصد اسپرم های زنده، با استفاده از ائوزین نیکروزین، تعداد اسپرم های رنگ شده مشخص شد.
    داده ها از نظر آماری با استفاده از آنالیز واریانس یکطرفه (ANOVA) و تست توکی محاسبه و معیار استنتاج p<0. 05 درنظرگرفته شد.
    یافته ها
    نتایج نشان داد که درصد باروری در گروه های تجربی مصرف کننده نیکوتین به میزان 400 میکروگرم برکیلوگرم وزن بدن (3/38±1/63) و درگروه های مصرف کننده ریتالین به میزان دو (51/18±96/64) و 10 میلیگرم برکیلوگرم وزن بدن (72/16±53/18) نسبت به گروه کنترل (68/4±42/95) کاهش معناداری بود. این نتایج کاهش بیشتر درصد لقاح درمصرف ریتالین را نسبت به نیکوتین تایید می کند. همچنین درصد لقاح در شش گروه مصرف کننده توام نیکوتین به میزان 400 ، 200 و 100 میکروگرم برکیلو گرم با ریتالین به میزان دو و 10
    میلی گرم بر کیلوگرم درصد لقاح نسبت به گروه کنترل نیز کاهش معناداری را نشان داد که این کاهش در گروه مصرف کننده نیکوتین به میزان 400 میکرو گرم بر کیلوگرم و ریتالین به میزان 10 میلی گرم بر کیلو گرم (0/20±0/10) نسبت به گروه کنترل شدیدتر بود.
    نتیجه گیری
    به نظر می رسد که در حیوانات مصرف کننده نیکوتین، مصرف ریتالین حتی به میزان کم می تواند موجب کاهش باروری شود.
    کلیدواژگان: موش، نیکوتین، یاروری، ریتالین، قدرت زنده ماندن اسپرم
  • فرهاد صفری *، حسن پیوندی، کامران متقی، هومن تیموریان، علیرضا بدرخانی جم صفحات 116-201
    مقدمه
    سولفات منیزیوم در سال های اخیر برای تسکین درد حاد پس از جراحی های مختلف به کار رفته است. ما در این مطالعه برای نخستین بار به بررسی تاثیر این دارو بر درد حاد پس از ترمیم باز هرنی اینگوئینال و مقایسه آن با بوپیواکائین پرداختیم.
    مواد و روش ها
    در این کارآزمایی بالینی تصادفی، 80 بیمار دچار هرنی اینگوئینال یکطرفه به دو گروه مساوی تقسیم شدند. ترمیم هرنی به صورت باز انجام شد و پیش از دوختن زخم، در یک گروه، cc 5 بوپیواکائین 5/0 درصد محلول در ml 5 نرمال سالین 9/0 درصد و در گروه دیگر cc 10 سولفات منیزیوم 20 درصد به صورت زیرجلدی در محل جراحی تزریق شد. در روز اول پس از جراحی، شدت درد بیماران، میزان مصرف داروی بی دردی و میزان بروز عوارض جانبی تعیین شد. در نهایت داده ها بین دو گروه مقایسه شد.
    یافته ها
    شدت درد در ساعت اول و سوم، یکسان، اما از ساعت ششم به بعد به طور معناداری در گروه بوپیواکائین کمتر بود (5درصد>p). دفعات درخواست مرفین در گروه بوپیواکائین به طور معناداری کمتر بود (برابر 9/0±9/0 در برابر 1±6/1؛ 001/0=p). POVN به ترتیب در 9 و 15 بیمار در گروه بوپیواکائین و سولفات منیزیوم مشاهده شد و اختلاف دو گروه معنادار نبود (143/0=p).
    نتیجه گیری
    تزریق موضعی بوپیواکائین با کاهش بیشتر درد و میزان مصرف مخدر پس از ترمیم باز هرنی اینگوئینال یک طرفه همراه است.
    کلیدواژگان: هرنی اینگوئینال، بوپیواکائین، سولفات منیزیوم، درد
  • انسیه شاهرخ تهرانی نژاد، مینو دشتی *، بتول حسین رشیدی، نسیم خرمی، الهام عظیمی نکو صفحات 121-126
    پیش
    زمینه
    برخی محققان پیشنهاد کرده اند که آسیب موضعی آندومتر (LEI) می تواند با افزایش میزان موفقیت روش های باروری کمکی (ART) همراه باشد. مطالعه های انجام شده در این زمینه، با نتایج متناقضی همراه بوده اند. ما در این مطالعه به بررسی تاثیر LEI بر میزان بارداری بالینی و تولد زنده در زنانی که تحت frozen embryo transfer قرار گرفتند پرداختیم.

    مواد و روش ها
    در این مطالعه 120 زن نازا به طور تصادفی و مساوی در دو گروه LEI و شاهد قرار گرفتند. بیماران تحت FET قرار گرفتند و میزان بارداری بالینی و تولد زنده بین زنان دو گروه مقایسه شد.
    یافته ها
    میزان بارداری بالینی بین دو گروه یکسان بود (35 درصد در گروه LEI در برابر 3/33 درصد در گروه شاهد؛ 5 درصد>p). همچنین میزان تولد زنده بین دو گروه تفاوت آماری معناداری نداشت (3/23 درصد در گروه LEI در برابر 6/21 درصد در گروه شاهد؛ 5درصد>p).
    کلیدواژگان: frozen embryo transfer، آسیب موضعی آندومتر، نازایی
  • فرزاد زهساز* صفحات 127-132
    سابقه و هدف
    عفونت مجاری فوقانی تنفسی (URTI)، رایج ترین بیماری عفونی در بین ورزشکاران استقامتی تمرین کرده است و عملکرد ورزشی آن ها را مختل می کند. هدف از این تحقیق بررسی تاثیر پلی مورفیزم اینترلوکین-8 (IL-8) بر شیوع عفونت مجاری فوقانی تنفسی در میان ورزشکاران استقامتی است.
    روش بررسی
    این تحقیق از نوع هم گروهی تاریخی است که در آن 100 مرد ورزشکار سالم به دو گروه سالم یا مستعد ابتلا به URTI مکرر طبقه بندی شدند. جمع آوری نمونه های خونی، جداسازی DNA، زنجیره پلی مورفیزم چندگانه واکنشی (PCR) و روش PCR-RFLP اجرا شده و DNA ژنومی با استفاده از کیت QIAmp DNA Blood Mini استخراج شد. برای مقایسه توزیع ژنوتیپ ها بین دو گروه و برای تخمین نسبت عدم توافق (OR) ابتلا به URTI در رابطه با پلی مورفیزم IL-8، به ترتیب از مجذور کای پیرسون برای مقایسه کیفی توزیع ژنوتیپ های بین دو گروه و از روش رگرسیون لوجستیک برای تخمین نسبت عدم توافق (OR) استفاده شد.
    یافته ها
    تفاوت معناداری در توزیع ژنوتیپی پلی مورفیزم IL-8-251 بین ورزشکاران مستعد URTI و سالم دیده شد (1درصد=P). ژنوتیپ های بیان پایین IL-8 (AA) فراوانی بیشتری در گروه مستعد بیماری در مقایسه با گروه سالم داشت (81/46 درصد در برابر 55/7 درصد).
    نتیجه گیری
    به نظر می رسد نقش تاثیر تغییرهای ژنتیکی بر احتمال ابتلا به URTI در جمعیت ورزشکاری را نشان داد و پلی مورفیزم های تک نوکلئوتیدی (SNPs) در ژن های IL-8-251 با پروفیل خطر تغییر یافته رابطه داشت. این مقادیر ممکن است در شناسایی افرادی که در زمان قرارگیری در معرض استرس جسمانی بالا، احتمال بروز عفونت بیشتری دارند، ارزش پیش بینی کننده داشته باشند.
    کلیدواژگان: ایمونولوژی، سلامتی، ورزش استقامتی، ژنتیک، سیستم تنفسی
  • فارس نجاری *، مجید طبقچی صفحات 133-137
    سابقه وهدف
    تعیین علت فوت از مهم ترین تشخیص های صادرشده از سوی پزشکان است و دقت کافی نکردن و رعایت نکردن اصول علمی در صدور آن ها می تواند برای پزشکان مشکلات جدی قانونی به همراه داشته باشد. بی توجهی به احتمال وجود مرگ ظاهری درتشخیص مرگ ضمن اینکه موجب بروزتعلل در اقدام های احیای قلبی- ریوی خواهد شد، بلکه می تواند موجب شکایت اولیای دم ازپزشکان را فراهم کرده و آنان را با مشکلات جدی مواجه کند. این مطالعه می تواند در مقایسه علت فوت تعیین شده پس از کالبد شکافی درسالن تشریح پزشکی قانونی تهران با تعیین علت فوت از سوی مراکز درمانی درسال1391را بررسی کند.
    روش بررسی
    یک مطالعه مقطعی طراحی شد که ابزار گردآوری داده ها در آن مشتمل بر دو بخش بوده اند: بخش اول، شامل اطلاعات کلینیکی موجود در پرونده 4641 فوتی ارجاع شده از مراکز درمانی به مرکز پزشک قانونی استان تهران و همچنین علت مرگ بر اساس نتایج برنامه آماری توصیفی ارائه شد.
    یافته ها
    بیشترین میزان ناهمخوانی به طور کلی در 8/31 درصد بود. درصد مشخص کننده علت فوت غیر همسان مربوط به متخصصان داخلی 47/. درصد وکم ترین درصد مشخص کننده علت فوت غیرهمسان مربوط به متخصصان جراحی اعصاب2 درصد است.
    نتیجه گیری
    تفاوت علت مرگ در دو روش زیاد بود. براساس نتایج پیشنهاد می شود که با توجه به آمار قابل ملاحظه تشخیص نادرست فرآیندی طراحی شود که پزشکان از نتایج کالبد گشایی و تعیین علت نهایی فوت بیماران خود اطلاع حاصل کنند تا در صورت مواجهه با بیماران مشابه، تشخیص های بالینی صحیح تری داشته باشند.
    کلیدواژگان: علت فوت، کالبد گشائی، بیماران بستری، مراکز درمانی
  • محمد حاج آقاجانی *، محمد اسدپورپیرانفر، ندا بهزادنیا، نسترن عاملی صفحات 138-144
    سابقه و اهداف
    پولموناری هایپرتانسیون ریسک فاکتور مستقل مرگ در بیماران COPD است. به نظر می رسد استفاده از مارکرهای اکوکاردیوگرافیک عملکرد بطن راست در بررسی روتین و مدل های پروگنوستیک مفید و سودمند باشد. تغییرهای اولیه در عملکرد بطن راست در بیماران COPD که از لحاظ بالینی روند ثابتی داشته و شواهدی از پولموناری هایپرتانسیون را نداشته اند، گزارش شده است. بعضی از محققان معتقدند که بیماری COPD به کاهش کمپلیانس بطن راست قبل از افزایش فشار شریان پولموناری منجر می شود. هدف ما از انجام این مطالعه بررسی عملکرد بطن راست براساس یافته های اکوکاردیوگرافیک در بیماران مبتلا به COPD در مراحل اولیه بیماری چه با یا بدون پولموناری هایپرتانسیون ریوی و مقایسه آن با افراد سالم است.
    مواد و روش ها
    دراین مطالعه موردی - شاهدی، 39 بیمار مبتلا به COPD مراجعه کننده به درمانگاه قلب و 39 فرد سالم همسان از نظر سن و جنس به عنوان گروه شاهد وارد مطالعه شدند. پس از ثبت اطلاعات دموگرافی و بالینی بیماران و گروه کنترل، تمامی افراد شرکت کننده در مطالعه تحت اکوکاردیوگرافی داپلر قرار گرفته و در پایان داده های گردآوری شده بین دوگروه مورد مقایسه قرار گرفت.
    یافته ها
    بررسی اکوکاردیوگرافی در بیماران COPD نشان داد که حدود 76. 9 درصد از بیماران دچار هیپرتروفی بطن راست بودند. همچنین، در مقایسه با گروه کنترل، در بیماران COPD با یا بدون پولموناری هایپر تانسیون قطر بطن راست به طور معناداری بیشتر بود (P<0. 001). به این ترتیب، سطح دهلیز راست، قطر دهلیز راست و ضخامت دیواره آزاد بطن راست نیز به طور معنادار در گروه COPD با یا بدون پولموناری هایپر تانسیون بیشتر از گروه کنترل بود. به علاوه، TAPSE در بیماران COPD به طور معناداری کمتر از افراد گروه کنترل بود P=0. 013، همچنین، میزان peak PAP در گروه بیماران COPD بیشتر از افراد سالم یا گروه کنترل بود P<0. 001)). 79 درصد از بیماران COPD دچار هایپرتانسیون پولموناری بوده و Tie index در بیماران COPD با پولموناری هایپریتانسیون 0. 76±0. 3)) و دربیماران بدون پولموناری هایپرتانسیون 0. 76±0. 2)) بالاتر از گروه کنترل بوده و تفاوت معناداری بین دو گروه وجود داشت. Pvalue<0. 001))
    نتیجه گیری
    به نظر می رسد بیماران مبتلا به COPD با یا بدون هیپرتانسیون ریوی، بدون عارضه قلبی بارز در مراحل اولیه بیماری نیز در مقایسه با افراد سالم اختلال عملکرد بطن راست دارند. از این رو شاید کنترل بهتر وضعیت تنفسی این بیماران و جلوگیری از عود آن بتواند نقش مهمی در پیشگیری یا کند کردن روند اختلال عملکرد بطن راست آن ها داشته باشد.
    کلیدواژگان: بیماری انسدادی مزمن ریه، اکوکاردیوگرافی داپلر، اجکشن فرکشن بطن چپ، عمل کرد قلب راست، نارسایی قلب راست
  • سیما نظرپور، فهیمه رمضانی تهرانی *، معصومه سیمبر، مریم توحیدی، حمید علوی مجد، فریدون عزیزی صفحات 145-151
    زمینه و هدف
    با توجه به شیوع بالای اختلال های تیروئیدی در دوران بارداری و اهمیت این اختلال ها در زنان باردار و مطالعه های مبنی بر ارتباط بین اختلال عملکرد تیروئید در دوران بارداری و پیامدهای بد بارداری، هنوز در مورد سودمندی غربالگری همه زنان در اوایل بارداری در رابطه با اختلال عملکرد تیروئید اتفاق نظر وجود ندارد و مجامع علمی جهانی بیماریابی افراد پرخطر را برای تشخیص این اختلال ها در بارداری توصیه می کنند. هدف مطالعه حاضر مقایسه غربالگری عمومی با بیماریابی افراد
    پر خطر در تشخیص اختلال های تیروئیدی در زنان باردار ایرانی است.
    مواد و روش ها
    مطالعه حاضر یک مطالعه مقطعی است که روی 1600 زن باردار در نیمه اول بارداری انجام شد. پس از جمع آوری داده ها با تکمیل پرسشنامه، وضعیت خطر آنان از نظر ابتلا به اختلال های تیروئیدی با چک لیست عوامل خطر برآورد شد. سپس ابتلای آنان به اختلال های تیروئیدی براساس معاینه های بالینی و اندازه گیری سطح سرمی T4، TSH، TPOab وT-uptake مشخص شد. شیوع اختلال های تیروئیدی مشخص شده و عوامل خطر پیش گویی کننده اختلال های تیروئیدی در آنالیز رگرسیون تعیین شدند.
    یافته ها
    در مطالعه حاضر که روی 1600 نفر خانم باردار انجام شد، شیوع اختلال های تیروئیدی 5/36 درصد (584 نفر) به دست آمد. در گروه پرخطر 9/42 درصد (386 نفر) و در گروه کم خطر 3/28 درصد (198 نفر) بر حسب آزمایش های به عمل آمده، ا به یکی از انواع اختلال های تیروئیدی مبتلا بودند. از بین عوامل خطر مورد بررسی، سابقه استفاده از داروهای تیروئیدی، سابقه اختلال های تیروئیدی و سابقه فامیلی اختلال های تیروئیدی عوامل پیش گویی کننده معنادار در اختلال های تیروئیدی بودند (005/0>p).
    بحث: به نظر می رسد در صورت استفاده نکردن از غربالگری عمومی حدود یک سوم (9/33 درصد) زنان مبتلا به اختلال تیروئیدی در طی بارداری تشخیص داده نمی شوند. انجام مطالعه های بیشتر توصیه می شود.
    کلیدواژگان: اختلالات تیروئید، بارداری، غربالگری
  • بدیع الزمان رادپی، مهتاب پورزمانی نجات کرمانی، ساویز پژهان، شیده دبیر *، محمد زمان رادپی صفحات 152-155
    مقدمه وبیان مساله:انسداد راه های هوایی بدلیل وجود لخته خونی بعد از انتوباسیون در شرایط بالینی متعددی روی می دهد که تظاهرات بالینی متعددی دارد. اثر آن بر روی دستگاه تنفس، از تغیرات جزئی تا اختلال تهدید کننده حیات متغیر می باشد. وجود لخته خون در مجاری اندوتراکیال باعث بروز علایم بالینی و تغیرات رادیوگرافی می شود، که با انسداد فوکال مجاری هوایی مطابقت دارد.
    شرح بالینی:در این گزارش به شرح یک موردبیمار با هموپتیزی شدید ناشی از عارضه سل پرداخته ایم که تحت برونکوسکوپی رژید قرار گرفته و متاسفانه در حین برونکوسکوپی دچار پارگی تراشه شده و به عوارض متعدد پس از آن از جمله انسداد لوله تراشه ناشی از ایجاد و تجمع لخته خون دچار گردیده است تشخیص نهایی انسداد گذشته از علائم بالینی و پاراکلینیکی بوسیله ارزیابی های اندوسکوپیک مستقیم تایید می گردد. اقدامات اولیه برای برداشتن لخته خون شامل لاواژ‍، ساکشن کردن و خارج کردن لخته بوسیله فورسپس و از طریق برونکوسکوپ انعطاف پذیرمی باشد که در صورت ناموفق بودن روش های مذکور باید از روش های پیچیده تر مانند برونکوسکوپی رژید، کاتتر فوگارتی برای جابجا کردن لخته خون و عوامل ترومبولیتیک موضعی استفاده نمود. مراقبت دقیقی نیز باید جهت پیشگیری و در صورت وقوع تشخیص بموقع بروز لخته در داخل خود لوله تراشه انجام شود و در صورت وقوع سریعا نسبت به درمان آن و تعویض لوله اقدام شود. عدم تشخیص به موقع و درمان مناسب می تواند سبب خطرات جدی و حتی مرگ بیمار گردد.
    نتیجه
    ایجاد عارضه انسداد راه هوایی در اثر لخته خون و مانند آن به عنوان یک عارضه نادر اما محتمل در اینگونه بیماران به شمار میرود شم دقیق بالینی تشخیص بموقع و درست و انجام اقدامات درمانی مناسب و به هنگام میتواند در حفظ حیات و بهبود این بیماران مفید و راهگشا باشد
    کلیدواژگان: برنکوسکوپی، لخته خون در اندوتراکیال بعد از انتوباسیون، هموپتزی، اختلال تنفسی
|
  • Fatemeh Fallah, Gita Eslami, Soroor Erfanimanesh, Ali Hashemi* Page 110
    The study emphasizes the reasons use of beta-lactamase inhibitors in combination with beta-lactam antibiotics. ß-lactam-ß-lactamase inhibitors are currently the most successful strategy for infections caused by extended-spectrum β-lactamase and carbapenemases bacteria.
    Keywords: Inhibitor, ß, lactamase, Antibiotic
  • Simin Fazelipour *, Zahra Tootian, Pantea Farjadazad, Mona Karimi Asl, Andisheh Ahmadi Pages 111-115
    Introduction and
    Objective
    Nicotine is a nitrogenous organic compound which constitutes the major material of cigarettes. This toxic alkaloid is extracted from tobacco plant. Ritalin or Methylphenidate is a medicine from amphetamines group and structurally similar to cocaine with a widely usage. The objective of this study is surveying the vitality of sperm and fertility of the females received the gametes of the males used Nicotine and Ritalin. This study conducted in Islamic azad university Tehran medical science branch.(1392).
    Methods
    In this experimental study a total number of 120 male mice and 54 female mice were selected and the male mice were randomly divided into 11 experimental groups and one control group. In two experimental groups Ritalin was used 2 and 10 mg/kg of body weight, in three experimental groups nicotine was used 100, 200 and 400 mg/kg of body weight and in other experimental groups nicotine and Ritalin were used together as gavage for 40 days. At the end of the treatment period, three male mice from each group were selected and each was kept with a female in a separate cage. After 10 days the female mice were euthanized and by counting the fetuses and the corpora lutea, the percentage of fertility in females which is an indicator of the male mice were estimated. Also the remaining males were euthanized and after removing the testes for determining the percentage of aliv sperm using eosin nigrosin, the numbers of stainmed sperms were specified. The data were calculated statistically by ANOVA and Tukey Test and the criterion of statistical derivation was considered pFindings: The results of this study showed that percentage of fertility in the experimental group reciving nicotine [400 µg/kg/day] with nicotine comparing control group (95.42±4.68) with the experimental group [400 µg/kg/day] (63.10±38.37) the groups reciving Ritalin [2mg/kg/day] (64.96±18.51) and [10mg/kg/day] (18.53±16.72) compared with the control group (95.42±4.68) showed a significant reduction. These results confirm more reduction of fertility percentage in Ritalin consumption than nicotine. Morever in the other 6 groups consuming the combined form of nicotin with the doses of 100,200 and 400 µgr/kg/day and Ritalin with the doses of 2 and 10 mg/kg/day, fertility percentage should a significant reduction compard to the control group. Although this reduction in the group consuming nicotine at the dose of 400 µgr/kg/day and Ritalin at the dose of 10 mgr/kg/day (10.00±20.03) was more intense than the control group.
    Keywords: Mouse, Nicotine, Fertility, Ritalin, Viability of sperm
  • Dr Farhad Safari *, Dr Hasan Peivandi, Dr Kamran Mottaghi, Dr Houman Teimourian, Dr Alireza Badrkhani Jam Pages 116-201
    Introduction
    In recent years, Magnesium sulfate was used for acute pain relief following several types of surgeries. In current study for the first time, we compared the effects of this drug on acute pain following open repair of inguinal hernia with that of bupivacaine.
    Materials And Methods
    In current randomized clinical trial, there were 80 patients with unilateral inguinal hernia assigned to two equal groups: bupivacaine (B) and magnesium sulfate (M). Open repair was performed. Group B received tramadol 0.5% (5 cc) in 5 mL 0.9% normal saline and group M received 10 cc of magnesium sulfate 20, both as a local wound infiltration before the wound closure. At first postoperative day, pain intensity, analgesic consumption, and incidence of side effects were measured and compared.
    Results
    The pain intensity was the same at hours 1 and 3; however, was significantly lower in group B in hours 6, 12 and 24 (p
    Conclusion
    The local infiltration of bupivacaine provides better pain relief and is associated with lower analgesic consumption following open repair of unilateral inguinal hernia compared to magnesium sulfate.
    Keywords: inguinal hernia, bupivacaine, magnesium sulfate, pain
  • Dr Ensyie Shahrokh Tehraninejad, Dr Minou Dashti *, Dr Batul Hossein Rashidi, Dr Nasim Khorrami, Dr Elham Azimi Nekou Pages 121-126
    Background
    It has been suggested that local endometrial injury (LEI) can increase the success rate of assistive reproductive technologies. Previous studies have been resulted in controversial diseases. In current study, we investigated the effect of LEI on the rate of clinical pregnancy and live birth in women undergoing frozen embryo transfer (FET).
    Materials And Methods
    There were 120 infertile women assigned to two equal groups, randomly: LEI group and control group. Patients underwent FET procedure. The rate of clinical pregnancy and live birth were compared between two groups.
    Findings: The rate of clinical pregnancy was the same (35% in LEI group versus 33.3% in control group; p
    Conclusion
    Based on our findings, LEI does not improve the rate of clinical pregnancy and live birth in women undergoing FET.
    Keywords: frozen embryo transfer, local endometrial injury, infertility
  • Dr. Farzad Zehsaz* Pages 127-132
    Upper respiratory tract infection (URTI), the most common infectious disease among trained endurance athletes, declines the athletic performance. The aim of this study was to investigate the influence of IL-8 gene polymorphisms on upper respiratory tract infection (URTI) incidence.
    Materials And Methods
    This is a historic cohort study and one hundred healthy elite male athletes were classified as either healthy or prone to frequent URTI. Taking blood samples, DNA isolation, multiplex PCR, and PCR-RFLP were carried out. Using the QIAmp DNA Blood Mini Kit (Qiagen, Hilden, Germany), genomic DNA was extracted. For comparison of the distribution of genotypes between two groups and for estimating odds ratios (OR) for URTI susceptibility in relation to the IL-8-251 polymorphism, Pearson’s chi-square and Logistic regression method were used respectively.
    Results
    The IL-8-251 genotype distribution significantly differed between athletes with URTI and healthy athletes (P=0.01). The IL-8 low genotypes (AA) were observed at a greater frequency in the illness-prone group compared with the healthy group (46.81% vs. 7.55%).
    Conclusion
    Findings from this study have identified a potential role of genetic variation in influencing the risk for URTI in athletic populations and SNPs in the IL-8-251 genes were associated with an altered risk profile. These measures may have a predictive value in the identification of individuals who are more likely to experience recurrent infections when exposed to high physical stress in the areas of athletic endeavor
    Keywords: Immunology, Health, Endurance Exercise, Genetics, Respiratory System
  • Fares Najari *, Majid Tabaghchi Pages 133-137
    Introduction
    Accurate medical diagnosis is an important issue for an appropriate treatment.the aim of this study was to compare clinical diagnosis and autopsy findings in patinents who died in university hospital in thehran.
    Method
    In this study, the data were collected in two part.medical records and autopsy findings od 4641 dead case,who were referd for postmortem examination to determine the cause of death,were extracted from 4671 yearle dead one files ina hospital.first part of information included demographic data (age,sex),clinical records of hospitalized patients and the first clinical diagnosis and cause of death by the physician .the second part was releted to autopsy findings(both pathology and serology)and definit cause of death.
    Findings :Postmortem examination revealed acceptabele clinicali diagnosed cause of death in 47.40 %is incorrect in internal medicin and in 1.85%of cases ,the cause of death was incorrect in nurosurjery medicine.
    Discussion
    considering the low rate of correct clinical diagnosis of cause of death in study,post-mortem examination remains a valuable source of patinent information.it is recommended to design a process to inform hospital physicians about the final cause of death.it may improve the management of hospitalized patients based on better diagnosis in similar situations.
    Keywords: Hospital patients, cause of Death, Autopsy, treatment centers
  • Mohammad Hajhyaghajani *, Mohammad Asadpour Piranfar, Neda Behzadnia, Nastran Ameli Pages 138-144
    Background And Aim
    Pulmonary hypertension is an independent risk factor in COPD. Echocardiographic evaluation is important for determination of prognosis in these patients. Cardiovascular manifestations in COPD include increased arterial stiffness, ischemic heart disease, chronic heart failure and cor-pulmonale. Some studies suggest that right ventricular (RV) dysfunction occurs in early stages of COPD as compared with healthy people. The aim of this study is evaluation of RV function by echocardiography in early stages of COPD in comparison with normal subjects.
    Material and
    Methods
    In this case-control study, 39 COPD patients and 39 healthy controls subjects matched for age and sex and were compared with 39 healthy controls. After obtaining demographic and clinical data from the participants, they underwent detailed Doppler echocardiography to evaluate the right and left ventricular function.
    Findings: In this study, right ventricular diameter was significantly more in COPD patients versus control group (p
    Conclusion
    This study revealed that patients with COPD and no serious cardiac disorders; with or without PHTN in primary phases have RV dysfunction in compare with healthy people.
    Therefore, better control of respiratory qualifications may have an affective benefit in prevention and postponement of RV dysfunction in COPD patients.
    Keywords: Chronic obstructive pulmonary disease, Doppler echocardiography, Left ventricular ejection fraction, Right ventricular Function, Right Ventricular failure
  • Sima Nazarpour, Fahimeh Ramezani Tehrani *, Masoumeh Simbar, Maryam Tohidi, Hamid Alavi Majd, Fereidoun Azizi Pages 145-151
    Backgrounds
    Given the high prevalence of thyroid disorders during pregnancy and the importance of these disorders in pregnant women and studies on the relationship between thyroid dysfunction during pregnancy and adverse pregnancy outcomes, still there is no consensus on effectiveness of screening all women in early pregnancy regarding thyroid dysfunction and among the international scientific communities recommend the targeted high-risk case finding approach to identify these disorders in pregnancy. The purpose of this study is to compare universal screening with targeted high-risk case finding for diagnosis of thyroid disorders in Iranian pregnant women.
    Materials And Methods
    The present study is a cross-sectional study that was carried out on 1600 pregnant women in their first trimester. After data collection using questionnaires, their risk status in terms of thyroid disorders was estimated by the check lists of risk factors. Then, their incidence to thyroid disorders was characterized based on clinical examinations and measuring serum levels of T4, TSH, TPOab and T-uptake. The prevalence of thyroid disorders were identified and the predictive risk factors of thyroid disorders were determined by regression analysis.
    Results
    The study was conducted on 1,600 pregnant women, the prevalence of thyroid disorders was 36.5% (n=584). According to the results of hormonal tests in the high-risk group 42.9% (n = 386) and in the low-risk group 28.3% (198 patients) were diagnosed with a type of thyroid disorders. Among the risk factors, history of thyroid drug use, family history of thyroid disorders and Previous history of a thyroid disorder, were significant prognostic factors (p
    Discussion
    It seems that with lack of universal screening about one-third (33.9%) of women with thyroid disorders are not diagnosed during pregnancy. Further studies are recommended.
    Keywords: thyroid dysfunction, pregnancy, screening
  • Dr Badiozaman Radpay, Dr Mahtab Poor Zamany Nejat Kermany, Dr Saviz Pejham, Dr Shideh Dabir *, Dr Mohammadzamam Radpay Pages 152-155
    Introduction
    Airway obstructioy system could be varyies from a little change to a life-threatening disorder. Clot in endotracheal can mimic clinical signs and radiographic changes in focal obstructive airway tract.
    Clinical findings:n due to post intubation blood clot is seen in different situations. Its effects on respirator We report the patient with severe hemoptysis due to tuberculosis. When the patient was under rigid bronchoscopy suddenly, tracheal ruptured and tracheal tube filled of bright red blood and clot. Obstruction was recorded. Ddiagnosis by clinical and para clinical and endoscopic evaluation. Initial treatments includes: lavage, suction and pull out of clot by forceps was done. The second treatments in this situation are rigid bronchoscopy, fogarty catheter and regional thrombolytic agents. If clot in endotracheal tube is established, treatment is changingchanges the tube as soon as possible. Delay can cause death or severe morbidities.
    Conclusion
    Airway obstruction due to blood clot is rare but is a serious dangerous complication. Early diagnosis can be effective in prevention of life treatment disorders
    Keywords: Endotraceal colt, Obstruction, Bronchoscopy, Tracheal rupture