ناباروری مردان از دیدگاه طب سنتی ایران، علل و تدابیر آن و مقایسه با طب نوین

چکیده:
مقدمه
یکی از مسائل مهم علم پزشکی، ناباروری یا کاهش باروری است. حداقل از هر 6 زوج، یک زوج با مشکل ناباروری مواجه است. ناباروری مردان در 40% موارد ناباروری مطرح است. شیوع و اهمیت موضوع ناباروری و توجه حکمای طب سنتی بر علل ناباروری و درمان این اختلال که بخش عمده آن را دستورات غذایی تشکیل می دهد، می تواند کمک کننده باشد، زیرا تغذیه بر روی سلامت بدن تاثیر بسیاری دارد. مطالعه حاضر با هدف بررسی علل ناباروری و دستورات غذایی بیان شده در طب سنتی ایران برای پیشگیری و درمان ناباروری مردان در کنار طب نوین انجام شد.
روش کار
مطالعه حاضر، یک مطالعه مروری سامان مند است که در آن کتاب های معتبر طب سنتی نظیر قانون در بخش اختلال باروری مردان بر اساس کلید واژه های ناباروری مردان و تغذیه مورد مطالعه قرار گرفت و به بررسی علل و تدابیر ناباروری مردان پرداخته شد. پس از آن علل ناباروری مردان و درمان آن در طب نوین در کتب و مقالات بررسی و یافته ها به طور اجمالی با هم مقایسه شد.
یافته ها
حکمای طب ایرانی علل مختلفی را برای ناباروری مطرح کرده و بسته به علت آن، درمان های متفاوتی را بیان کرده اند. در این میان نقش تغذیه بسیار پررنگ می باشد، علل این بیماری در مواردی ضعف قوا، در مواردی ضعف در اندا م های اصلی (رئیسه) یعنی مغز، قلب، کبد و بیضه ها و در مواردی غلبه سوء مزاج بر اعضای رئیسه می تواند از اسباب ناباروری باشد. در بسیاری موارد می توان جهت درمان از تدابیر ساده و رژیم های غذایی استفاده کرد، لذا در این مطالعه بر اساس علت، تدابیر درمانی و تغذیه ای به دست آمد.
نتیجه گیری
بررسی ها نشان داد علل ناباروری در دو دیدگاه طب سنتی و طب نوین شباهت هایی دارد، در هر دو دیدگاه در مواردی علت ناباروری می تواند مربوط به ساختار دستگاه تناسلی (بیضه ها، مجاری و آلت تناسلی) باشد؛ در مواردی اختلال در عملکرد مغز، کبد و کلیه ها مطرح است؛ و در برخی موارد اختلالات مقاربتی می تواند در ناباروری نقش داشته باشد. این شباهت ها می تواند بیانگر غنای طب ایرانی بوده و لزوم توجه به مبانی درمانی آن را یادآور باشد. بر اساس یافته ها، می توان به عنوان اولین قدم درمان از لیست مواد غذایی ارائه شده در این مطالعه استفاده کرد. این لیست را می توان در مراکز پزشکی در اختیار بیماران گذاشت.
زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 11
لینک کوتاه:
magiran.com/p1520211 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!