بررسی آگاهی، نگرش و عملکرد دانش آموزان دختر دبیرستانی در رابطه با استئوپروز در سال 1390

چکیده:
مقدمه
استئوپروز یک مشکل شایع در نظام های بهداشتی می باشد و در واقع می توان گفت به صورت اپیدمی پنهان می باشد و تنها با تشخیص زودرس می توان از عوارض آن پیشگیری کرد. لذا مطالعه حاضر با هدف بررسی آگاهی، نگرش و عملکرد دانش آموزان دختر دبیرستانی در رابطه با استئوپروز انجام شد.
روش کار
این مطالعه مقطعی در سال 1390 بر روی 715 دختر نوجوان دبیرستانی که در 6 دبیرستان شهر بوشهر مشغول به تحصیل بودند، انجام شد. جمع آوری اطلاعات از طریق پرسشنامه ای که حاوی 52 سوال مربوط به مشخصات فردی، آگاهی، نگرش و عملکرد نوجوان در رابطه با عوامل خطر پوکی استخوان (فعالیت فیزیکی، تغذیه و سیگار کشیدن) بود، انجام شد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار آماری SPSS(نسخه 16) و آزمون های کای اسکوئر و کای دو انجام شد. میزان p کمتر از 05/0 معنی دار در نظر گرفته شد.
یافته ها
621 نفر (9/86%) از دانش آموزان آگاهی مطلوب و 94 نفر (1/31%) آگاهی متوسطی در رابطه با عوامل خطر پوکی استخوان داشتند. نگرش افراد مورد مطالعه در 662 نفر (6/92%) مناسب و در 53 نفر (4/7%) متوسط بود و هیچ کدام از آن ها نگرش ضعیف در رابطه با عوامل تاثیرگذار بر ابتلاء به پوکی استخوان نداشتند. از لحاظ عملکرد فیزیکی 2 نفر (3/0%) از دانش آموزان فعالیت فیزیکی مطلوب، 143 نفر (20%) فعالیت فیزیکی متوسط و 570 نفر (7/79%) دارای فعالیت فیزیکی ضعیف بودند. بین آگاهی و عملکرد افراد (18/0=p) و همچنین بین سطح نگرش و عملکرد افراد ارتباط آماری معنی داری وجود نداشت (42/0=p).
نتیجه گیری
جامعه دختران نوجوان شرکت کننده در این مطالعه دارای آگاهی و نگرش مطلوبی در خصوص استئوپروز بودند، ولی اکثر دانش آموزان عملکرد ضعیفی از لحاظ فعالیت فیزیکی داشتند، پیشنهاد می شود برنامه ریزی مناسب از سوی والدین و مسئولین جهت افزایش فعالیت فیزیکی نوجوانان صورت گیرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
20 تا 28
لینک کوتاه:
magiran.com/p1520212 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!