مقایسه اثر لتروزول با کابرگولین در پیشگیری از سندرم تحریک بیش از حد تخمدان در بیماران تحت درمان با داروهای محرک تخمک گذاری و سیکل های IVF

چکیده:
مقدمه
اثربخشی دو داروی کابرگولین و لتروزول در درمان سندرم تحریک بیش از حد تخمدان در مطالعات جداگانه در گذشته بررسی و تایید شده است، ولی مطالعه ای که این دو دارو را با یکدیگر مقایسه کند صورت نگرفته است، لذا مطالعه حاضر با هدف مقایسه اثر لتروزول با کابرگولین در پیشگیری از سندرم تحریک بیش از حد تخمدان در بیماران تحت درمان با داروهای محرک تخمک گذاری و سیکل های IVF انجام شد.
روش کار
این کارآزمایی بالینی تصادفی شده دو سوکور، از فروردین ماه 1393 تا مهر ماه 1394 بر روی 60 بیماری که با شکایت ناباروری به مرکز ناباروری میلاد مشهد مراجعه و تحت درمان با داروهای محرک تخمک گذاری قرار گرفته و اولین علائم سندرم تحریک بیش از حد تخمدان در آن ها بروز کرده بود، انجام شد. بیماران به روش بلوک تصادفی به دو گروه دریافت کننده کابرگولین و دریافت کننده لتروزول تقسیم شدند. به گروه اول 5 میلی گرم لتروزول بعد از تخمک کشی به مدت 2 هفته توسط خود محقق تجویز شد. به طریق مشابه به گروه دیگر، داروی کابرگولین به میزان 5/0 میلی گرم در روز از روز تخمک کشی به مدت 8 روز توسط خود محقق داده شد. سپس بیماران به صورت هفتگی به مدت 4 هفته بعد از درمان از لحاظ پیشرفت علائم سندرم تحریک بیش از حد تخمدان ارزیابی شدند. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار آماری SPSS (نسخه 5/11) و آزمون های کای دو، آزمون تی مستقل و آزمون اندازه های تکراریانجام شد. میزان pکمتر از 05/0 معنی دار در نظر گرفته شد.
یافته ها
بیماران دو گروه از لحاظ نوع ناباروری (اولیه یا ثانویه) (562/0=p)، سابقه سندرم تخمدان پلی کیستیک (584/0=p) و سابقه سندرم تحریک بیش از حد تخمدان (000/1=p) با یکدیگر تفاوت معنی داری نداشتند. از 60 بیمار مورد مطالعه، 25 بیمار (42%) در طول بررسی نیاز به بستری پیدا نکردند و به صورت سرپایی درمان شدند، ولی 35 بیمار (58%) باقی مانده بین 1 تا 8 روز بستری شدند. بین بیماران دو گروه تفاوت معنی داری از نظر مدت بستری در بیمارستان (000/1=p) و همچنین از لحاظ بهبود بالینی در طی پیگیری های هفتگی مشاهده نشد (000/1=p).
نتیجه گیری
لتروزول اثر بالینی مشابهی با کابرگولین در پیشگیری از سندرم تحریک بیش از حد تخمدان دارد.
زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 8
لینک کوتاه:
magiran.com/p1520214 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!