بررسی میزان اثر پوشش خوراکی عصاره دارچین بر مهار رشد آسپرژیلوس فلاووس مولد آفلاتوکسین برروی مغز بادام

چکیده:
مقدمه
آفلاتوکسین ها از شایعترین و خطرناکترین مایکوتوکسین ها هستند که توسط قارچهای سمی که بر روی طیف وسیعی از مواد غذایی انسانی و حیوانی رشد میکند تولید میشوند. این گروه از سموم قارچی عوارض و خطراتی از جمله القاء سرطان کبد دارند. با توجه به معایب بعضی از روش های فیزیکی و شیمیایی برای کنترل آلودگی قارچها، اخیرآ توجه زیادی بر روی استفاده از عصاره گیاهان دارویی برای کنترل آلودگی های قارجی مولد آفلاتوکسین بر روی مواد غذایی شده است، لذا هدف از انجام این مطالعه بررسی تاثیر پوشش خوراکی حاوی عصاره دارچین بر روی مهار رشد آسپرژیلوس فلاووس مولد آفلاتوکسین بر روی مغز بادام می باشد.
روش بررسی
در این مطالعه مداخله ای تجربی نمونه های مغز بادام را بطور تصادفی برای انجام مطالعه انتخاب شدند. نمونه های مغز بادام را ابتدا در محلول پوشش خوراکی آب پنیر حاوی3 درصد عصاره هیدروالکلی دارچین بصورت غوطه وری تیمار و سپس با سوسپانسیون 103×1کونیدی های قارچ آسپرژیلوس فلاووس مولد آفلاتوکسین آلوده شدند. میزان مهار آلودگی مغزهای بادام را با کشت محلول شستشوبادامهای آلوده شده و شمارش تعداد کونیدی های زنده قارچ ارزیابی شدند. در نهایت مقادیر MFC و MIC50 هر یک از عصاره مورد بررسی با تهیه رقتهای سریالی از عصاره ها و آلوده کردن با سوسپانسیون کونید قارچ مطابق با دستورالعمل روش استاندارد CLSI تعیین شدند.
یافته ها
در مجموع با مشاهده ماکروسکوپی مغزهای تیمار شده نشان داد که پوشش خوراکی حاوی عصاره 3% هیدروالکلی دارچین توان مهار کامل رشد قارچ مورد بررسی بر روی مغز بادام بود. با انجام تست آماری T زوج تفاوت آماری کاملآ معنی داری بین میانگین تعداد کلنی های جدا شده از کشت محلول شست و شوی مغزهای گروه تست و کنترل بدست آمد (0001/0)p=. میزان MFC و MIC50 برای دارچین به ترتیب معادل غلظت های 187 و 94 میلی گرم درصد بدست آمد.
نتیجه گیری
نتایج مطالعه حاضر نشان داد که پوشش خوراکی حاوی عصاره دارچین درکنترل رشد قارچ آسپرژیلوس فلا ووس بر روی مغز بادام موثر میباشد. هر چند استفاده عملی از این عصاره ها نیاز مند بررسی های بیشتر اقتصادی، میکروبی و سم شناسی می باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
208 تا 220
لینک کوتاه:
magiran.com/p1520525 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!