بهبود کیفیت بهداشتی و فیزیکوشیمیایی پنیر با استفاده از اسانس روغنی گیاه کلپوره

چکیده:
مقدمه
افزایش تقاضا برای مصرف غذاهای سلامت بخش با خصوصیات حسی مطلوب موجب نوآوری و توسعه محصولات جدید در صنعت غذایی در سراسر دنیا شده است، بنابراین در مطالعه حاضر تاثیر غلظت های مختلف اسانس روغنی کلپوره بر خصوصیات شیمیایی و ارگانولپتیکی پنیر سفید ایرانی بررسی شده است.
روش بررسی
خصوصیات کیفی (پروتئین، چربی، نمک و pH) پنیر سفید ایرانی فرآوری شده با غلظت های مختلف اسانس گیاه کلپوره (15، 30 و 60 ppm) طی دوره رسیدن دو ماهه طی فواصل زمانی 15 روز به همراه خواص حسی نمونه ها مورد بررسی قرار گرفت.
یافته ها
در طول رسیدن پنیر کاهش تدریجی و پایدار مقادیر pH تمامی نمونه ها مشاهده شد. همچنین نمونه های پنیر دارای اسانس از مقادیر pH پائین تری در مقایسه با پنیر کنترل برخوردار بودند، به گونه ای که در انتهای دوره نگهداری پنیر کمترین میزان pH (38/3) مربوط به تیمار پنیر واجد 30 ppm اسانس بود. بر اساس یافته های این مطالعه در تمام نمونه های پنیر در طول رسیدن پنیر درصد رطوبت به طور معنی داری کاهش و درصد پروتئین و نمک افزایش معنی داری را نشان داد (05/0>P). اما درصد چربی بر پایه ماده خشک از تغییرات معنی داری برخوردار نبود. کمترین میزان رطوبت (42/62 درصد) در انتهای دوره ارزیابی در تیمار پنیر واجد اسانس 30 ppmمشاهده گردید. یافته های ارزیابی حسی نمونه ای مختلف پنیر نشان داد که بهترین غلطت اسانس از نظر تولید پنیر با خواص ارگانولپتیکی مطلوب غلظت30 ppm بود.
نتیجه گیری
بر اساس یافته های حاصل از این مطالعه می توان از اسانس گیاه کلپوره در کنار سایر روش های محافظتی در جهت کاهش کاربرد نگهدارنده ها و طعم دهنده های سنتتیک و تولید تولید فراورده غذایی با خصوصیات طعمی جدید بویژه محصولات لبنی پر مصرف همچون پنیر بهره جست.
زبان:
فارسی
صفحات:
137 تا 147
لینک کوتاه:
magiran.com/p1520540 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!