بررسی کمیت و کیفیت زباله تولیدی شهر سیرجان از زمستان 1392 تا پاییز 1393

چکیده:
مقدمه
نرخ تولید زباله و ترکیبات فیزیکی آن به عوامل متعددی بستگی دارد که این عوامل در مناطق مختلف فرق داشته و به این علت کمیت و کیفیت زباله در شهرهای مختلف با هم اختلاف دارند. در تحقیق حاضر کمیت و کیفیت زباله تولیدی شهر سیرجان مورد بررسی قرار گرفت.
روش بررسی
مطالعه توصیفی مقطعی است که از زمستان 1392 تا پاییز 1393در مرکز تحیقات مهندسی بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی کرمان انجام شد. در هر فصل ماه دوم انتخاب و سپس در هفته دوم یا سوم هر ماه، چهار روز وسط هفته انتخاب گردید. هر روز ده نمونه تصادفی برداشت و هر نمونه 5/0 متر مکعب حجم داشت. اجزاء تشکیل دهنده مواد زائد در 9 دسته تقسیم بندی شد. در هر فصل 40 نمونه و مجموعا در چهار فصل 160 نمونه مورد آنالیز قرار گرفت و میزان تولید زباله شهر سیرجان محاسبه گردید. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از آمار توصیفی انجام شد.
یافته ها
میانگین تولید روزانه زباله شهر سیرجان در سال 75/150 تن بود. بیشترین میزان تولید زباله در فصل پاییز به میزان 158 تن در روز بود. بیشترین میانگین جزء تشکیل دهنده زباله مواد فساد پذیر به میزان 2/68 درصد و کمترین، بطری PET به میزان 3/1 درصد بود. بررسی های میدانی و اطلاعات مشهود نشان داد که محل فعلی دفن زباله های شهر سیرجان نامناسب است.
نتیجه گیری
با توجه به میزان بالای مواد فسادپذیر در زباله های تولیدی توصیه می شود تولید کمپوست مورد توجه قرار گیرد و سپس تمهیدات لازم جهت راه اندازی خط بازیافت کاغذ و مقوا و مواد دارای ارزش تجاری در دستور کار قرار گیرد. تعیین محل جدیدی برای دفن زباله های شهر از اولویت های اساسی است.
زبان:
فارسی
صفحات:
103 تا 111
لینک کوتاه:
magiran.com/p1520545 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!