اثر پیش درمانی با مهارکننده کانال های پتاسیمی تترااتیل آمونیوم بر پیشگیری از ایجاد بیماری پارکینسون در مدل مزمن 6- هیدروکسی دوپامین در موش صحرایی

پیام:
چکیده:
زمینه
فعالیت آنزیمهای نوکلئاز و کاسپاز که علامت های مرگ را هدایت و تقویت می کنند و سبب مرگ برنامه ریزی شده می شوند، به یون پتاسیم وابسته است.
هدف
مطالعه به منظور تعیین اثر مهارکننده کانال های پتاسیمی تترااتیل آمونیوم در پیشگیری از ایجاد بیماری پارکینسون در موش های صحرایی انجام شد.
مواد و روش ها
این مطالعه تجربی در سال 1393 در دانشگاه علوم پزشکی قزوین بر روی 33 سر موش های صحرایی نر انجام شد. موش ها قبل از دریافت سم 6- هیدروکسی دوپامین تا 15 روز پس از آن دوزهای مختلف تترااتیل آمونیوم را دو بار در روز دریافت کردند. 6- هیدروکسی دوپامین به ناحیه استریاتوم مغز تزریق و شدت پارکینسون توسط آزمون های رفتاری چرخش القا شده با آپومرفین، آزمون پیچش بدن بالا رفته (EBST) و روتارد ارزیابی شد. داده ها با آزمون های آماری غیرپارامتریک کروسکال والیس و من ویتنی یو تحلیل شدند.
یافته ها
دوز 5 میلی گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن تترااتیل آمونیوم سبب کاهش شدید و معنی دار شدت چرخش ها نسبت به گروه سالین شد. در آزمون پیچش بدن بالا رفته، تترااتیل آمونیوم اثر چشمگیری در کاهش تعداد نوسان ها نداشت. در آزمون روتارود، تترااتیل آمونیوم به بهبود قابل ملاحظه اجرای حرکتی موش ها منجر شد.
نتیجه گیری
با توجه به یافته ها، به نظر می رسد پیش درمان با تترااتیل آمونیوم می تواند تا اندازه ای شدت علایم رفتاری بیماری پارکینسون را در مدل مزمن پارکینسونیسم القا شده با سم 6- هیدروکسی دوپامین کاهش دهد، ولی دوز بیش تر، اثرات قوی تری در کاهش شدت علایم دارد.
زبان:
فارسی
صفحات:
41 تا 48
لینک کوتاه:
magiran.com/p1520653 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!