بررسی رابطه میان نقش نظارتی حسابرسان و ارتقای سلامت نظام اداری

چکیده:
در دنیای امروز، بزرگ شدن بنگاه ها، پراکندگی جغرافیایی و رشد فناوری، زمینه وسوسه ارتکاب تقلب در مدیران، کارکنان و افراد بیرونی مرتبط با سازمان ها و بنگاه ها را فراهم کرده است. تقلب و فساد واقعیتی است که به راحتی نمی توان از آن چشم پوشید؛ معضلی که موجب می شود سلامت نظام اداری به خطر افتد و در نتیجه هزینه کسب و کار بالا رود و فضای بی اعتمادی جامعه را فراگیرد. نگاه سنتی که برخورد با تقلب را تنها وظیفه دولت و مراجع قضایی می داند، در اقتصاد پیچیده امروز جایگاه چندانی ندارد. از این رو، ضروری است به جز مراجع قضاییو دولت، همه عوامل ازجمله مدیران، کارکنان، حسابرسان و حسابداران نیز در مبارزه با فساد و تقلب نقش آفرین باشند. (S.amacher،2011)
با توجه به اهمیت موضوع و لزوم توجه نقش نظارتی حسابرسان به بحث فساد و تقلب در افزایش سلامت نظام اداری، تحقیق حاضر به بررسی موضوع مزبور می پردازد. جامعه آماری تحقیق حسابرسان، حسابرسان ارشد و مدیران موسسه حسابرسی مفید راهبر بودند که تعداد آنها بالغ بر 150 نفر می باشد. با استفاده از فرمول تعیین حجم نمونه، تعداد نمونه آماری برای توزیع پرسشنامه در سطح اطمینان 95 درصد برابر با 60 به دست آمد. برای جمع آوری داده ها، از پرسشنامه ای حاوی46 سوال که متناسب با اهداف تحقیق باشد، استفاده شد. کل پرسشنامه توزیع شده 60 مورد بود که از این تعداد 50 مورد تکمیل شد و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. برای تجزیه و تحلیل داده ها از توزیع فراوانی، نمودار، میانگین انحراف معیار استفاده شد که ابزار اصلی برای انجام آن نرم افزار spss بوده است.
یافته های این تحقیق روابط بین نقش نظارتی حسابرسان و ارتقای سلامت نظام اداری را نشان می دهد؛ به گونه ای که بر رابطه مستقیم بین متغیرهای نظارت حسابرسان (اخلاق و آیین رفتار حسابداران، برنامه ریزی، نظارت بر کنترل های داخلی و نظارت بر حسابرسی داخلی) و متغیرهای سلامت اداری (قانون گرایی، پاسخ گویی، شفافیت، سلامت و یکپارچگی) تاکید دارد. شایان ذکر است که بیشترین رابطه بین سلامت و یکپارچگی با رعایت اخلاق و آیین رفتار حرفه ای به مقدار 287/0 تایید گردید.
زبان:
فارسی
صفحات:
83 تا 93
لینک کوتاه:
magiran.com/p1522957 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!