رتبه بندی عوامل موثر بر آمادگی اورژانس های پیش بیمارستانی از دیدگاه کارکنان عملیاتی اورژانس مازندران

چکیده:
سابقه و هدف
امروزه در سیستم مراقبت سلامت شهری، عموما اولین برخورد با بیماران بحرانی توسط اورژانس پیش بیمارستانی صورت گرفته و هر چه مراقبت این بیماران توسط سیستم فوریت های پزشکی صحیح تر، دقیق تر و سریع تر انجام شود، مرگ و میر و معلولیت های ناشی از بیماری ها کاهش و اعتماد مردم نسبت به این سیستم افزایش می یابد. هدف از این مطالعه، تعیین عوامل موثر بر آمادگی اورژانس های پیش بیمارستانی استان مازندران بود.
مواد و روش ها
این پژوهش از نوع مطالعات توصیفی-تحلیلی است و به روش مقطعی در نیمه اول سال 1394 انجام شد. جامعه آماری شامل 362 نفر از کارکنان عملیاتی اورژانس پیش بیمارستانی مازندران بوده که تعداد 191 نفر به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. داده ها با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته، گردآوری شد. به منظور تجزیه تحلیل داده ها از آزمون T تک نمونه ای و آزمون رتبه بندی میانگین ها (فریدمن) استفاده شد.
یافته ها
مهم ترین عوامل تاثیر گذار بر آمادگی اورژانس های پیش بیمارستانی استان مازندران، نیروی انسانی، تجهیزات و لجستیک، دوره های آموزشی، فناوری اطلاعات و ارتباطات، مدیریت و سازمان و انگیزه به دست آمد. از دیدگاه پرسنل عملیاتی اورژانس پیش بیمارستانی استان مازندران، دو عامل انگیزه با میانگین رتبه ای 73/4 از 5 و عامل نیروی انسانی با میانگین رتبه ای 26/2 از 5 به ترتیب بیش ترین و کم ترین تاثیر را داشته اند. بقیه عوامل شامل تجهیزات و لجستیک، فناوری اطلاعات و ارتباطات، دوره های آموزشی، مدیریت و سازمان به ترتیب با میانگین رتبه ای 36/4، 30/3، 19/3، 15/3 از 5 در رتبه های بعدی قرار گرفته اند.
استنتاج: از آن جایی که شش عامل در آمادگی اورژانس پیش بیمارستانی استان مازندران تاثیرگذار بوده و به خصوص عامل انگیزه که بیش ترین تاثیر را دارد، توجه جدی سیاست گذاران و مدیران اورژانس پیش بیمارستانی به ایجاد و تقویت همه عوامل به ویژه انگیزه کارکنان ضروری به نظر می رسد.
زبان:
فارسی
صفحات:
261 تا 269
لینک کوتاه:
magiran.com/p1523832 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!