تاثیر برنامه آموزش نقش مادری بر شایستگی نقش مادری پس از زایمان در زنان نخست زا با بارداری بدون برنامه

چکیده:
سابقه و هدف
زنان نخست زای با بارداری بدون برنامه، سطوح بالای اضطراب را طی بارداری تجربه می کنند. اضطراب مادر سبب به خطر افتادن تعامل مثبت مادر- نوزاد و دستیابی به نقش مادری می شود لذا مطالعه حاضر با هدف تعیین تاثیر برنامه آموزش نقش مادری بر شایستگی نقش مادری پس از زایمان در زنان نخست زا با بارداری بدون برنامه انجام شده است.
مواد و روش ها
این مطالعه کارآزمایی بالینی روی 67 زن نخست زا با سن حاملگی 33 هفته مراجعه کننده به مراکز بهداشتی درمانی شهر مشهد در سال 1394-1393 انجام شد. افراد به طورتصادفی در دو گروه مداخله وکنترل قرار داده شدند. ابزارهای پژوهش شامل پرسش نامه های مشخصات فردی، لوندون (London)، افسردگی، اضطراب، استرس (Dass21)، افسردگی پس از زایمان ادینبورگ، احساس والدین از شایستگی (PSOC)، پرسش نامه درک کلی مادر از خلق و خوی نوزادان بود. گروه مداخله برنامه آموزشی را به صورت گروه های 4 تا 7 نفره طی 4 جلسه در هفته های 34، 35 و 36 بارداری و آموزش انفرادی را بعد از زایمان و قبل از ترخیص از بیمارستان دریافت کردند و در گروه کنترل مراقبت معمول انجام شد. شایستگی نقش مادری قبل از مداخله و 4 هفته پس اززایمان در دو گروه سنجیده شد.
یافته ها
میانگین نمره شایستگی نقش مادری پس از مداخله آموزشی درگروه مداخله 598/4 ± 26/39 و درگروه کنترل 526/5 ± 91/35 بود و بین دوگروه اختلاف آماری معنی داری وجود داشت (009/0= p).
استنتاج: آموزش نقش مادری به زنان نخست زا با بارداری بدون برنامه درطول بارداری و دوره پس از زایمان منجر به افزایش شایستگی نقش مادری می شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
124 تا 134
لینک کوتاه:
magiran.com/p1523848 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!