بررسی اثر عصاره آبی برگ گیاه زرشک خوراکی(Berberis vulgaris) بر آنژیوژنز در پرده کوریوآلانتوئیک جنین جوجه

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
آنژیوژنز یا تشکیل رگ های خونی جدید، پدیده ای پیچیده ای است که برای تکوین جنین و سایر وقایع فیزیولوژیکی مورد نیاز می باشد. بسیاری از شرایط پاتولوژیک نظیر رشد تومورها و پیشرفت بیماری با رگ زایی ارتباط دارد. در پژوهش حاضر اثر عصاره آبی برگ گیاه زرشک خوراکی(Berberis vulgaris) بر آنژیوژنز در پرده کوریوآلانتوئیک جنین جوجه مورد بررسی قرار گرفت.
روش کار
تعداد 50 عدد تخم مرغ نطفه دار نژاد Ross به طور تصادفی در 5 گروه مساوی شامل، گروه شاهد، شاهد آزمایشگاهی و گروه های تجربی تیمار با محلول عصاره تام آبی برگ زرشک توزیع شدند. در روز دوم انکوباسیون روی تخم مرغ ها پنجره باز و روز هشتم گروه شاهد آزمایشگاهی با 10 میکرولیتر PBS و گروه های تجربی با 10 میکرولیتر عصاره به ترتیب با غلظت های 100، 200 و 500 میلی گرم بر میلی لیتر تیمار گردیدند. روز دوازدهم از پرده کوریوآلانتوئیک تمام نمونه ها در ناحیه تیمار به کمک فتواسترئومیکروسکوپ عکس برداری شد، تعداد و طول انشعابات عروقی با کمک نرم افزار Image J اندازه گیری و داده های حاصل با استفاده از نرم افزار SPSS، آزمون آماری t و آزمون مکمل ANOVA تحلیل شدند(05/0 P<).
یافته ها
مقایسه میانگین تعداد عروق در گروه های تجربی با گروه شاهد، در گروه های تجربی 2 و 3 کاهش معنی داری نشان داد. مقایسه میانگین طول عروق در گروه های تجربی با گروه شاهد، در همه گروه ها کاهش معنی داری نشان داد.
نتیجه گیری
بر طبق مطالعات انجام شده در این پژوهش استفاده از برگ گیاه زرشک می تواند با کاهش تعداد و طول انشعابات عروقی، رگ زایی را در پرده کوریوآلانتوئیک جنین جوجه مهار کند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
39
لینک کوتاه:
magiran.com/p1525075 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!