تاثیر برخی هورمون های مرتبط با سندرم تخمدان پلی کیستیک بر کیفیت زندگی وابسته به سلامت

چکیده:
مقدمه
سندرم تخمدان پلی کیستیک یکی از اختلالات شایع آندوکرینی زنان است که به دلایل مختلف از جمله تغییرات هورمونی می تواند باعث آشفتگی روانی و افت کیفیت زندگی شود. با مروری بر مطالعات انجام شده در ایران فقدان توجه به کیفیت زندگی افراد مبتلا به عنوان یک چالش بزرگ به چشم می خورد، لذا مطالعه حاضر با هدف بررسی اثر برخی هورمون های مرتبط با سندرم تخمدان پلی کیستیک بر کیفیت زندگی مبتلایان انجام شد.
روش کار
این مطالعه مقطعی در سال 1391 بر روی 60 نفر از زنان مراجعه کننده به درمانگاه شهید مطهری شهر شیراز که مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک بودند، انجام گرفت. برای سنجش کیفیت زندگی افراد از پرسشنامه PCOSQ استفاده شد. همچنین جهت بررسی تاثیر PCOS بر هورمون های استرادیول، تستوسترون و FSH، 10 میلی لیتر خون در روزهای سوم تا پنجم سیکل قاعدگی از افراد گرفته شد و با روش های رادیوایمونواسی و الکتروایمونواسی، میزان هورمون ها اندازه گیری شد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار آماری SPSS (نسخه 18) و آزمون های کای اسکوئر، همبستگی پیرسون، تی زوجی و آنالیز واریانس سه طرفه انجام شد. میزان p کمتر از 05/0 معنی دار در نظر گرفته شد.
یافته ها
اختلالات قاعدگی کم ترین میانگین نمره را از میان حیطه های پرسشنامه PCOSQ کسب کرد که نشانه مهم ترین نگرانی افراد مبتلا می باشد و حیطه های بعدی به ترتیب از ضعیف ترین امتیاز شامل: حیطه وزن، مشکل ناباروری، عاطفی و هیرسوتیسم بود. در بررسی رابطه بین پارامترهای اندازه گیری شده با حیطه های مختلف کیفیت زندگی، تنها بین حیطه عاطفی با تستوسترون همبستگی معکوس و معنی داری مشاهده (049/0=p، 355/0-=r)، در سایر موارد ارتباط معنی داری مشاهده نشد (05/0
نتیجه گیری
با توجه به وجود ارتباط معکوس و معنی دار بین هورمون تستوسترون و حیطه عاطفی کیفیت زندگی، پیشنهاد می شود که بر اساس روند تغییرات هورمون تستوسترون، به این بعد از کیفیت زندگی نیز توجه ویژه داشت و برای آن جلسات آموزشی و مشاوره ای مناسب را طراحی و اجرا نمود.
زبان:
فارسی
صفحات:
17 تا 27
لینک کوتاه:
magiran.com/p1525653 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!