اثربخشی درس آشنایی با کتابخانه و اصول کتابداری: مورد پژوهی دانشجویان رشته علوم تربیتی دانشگاه شهید بهشتی

چکیده:
هدف
هدف کلی این پژوهش، شناسایی اثربخشی درسکتابخانه و اصول کتابداریاز دیدگاه دانشجویان رشته علوم تربیتی دانشگاهشهید بهشتی و ارائه راهکارهایی جهت بهبود ارائه این درس است.
روش شناسی: نوعپژوهش حاضر، کاربردی و روش آن پیمایشی است که با رویکرد توصیفیانجام شده است. جامعه این پژوهش، شامل 58 نفر از دانشجویان دوره کارشناسی رشتهعلوم تربیتی دانشگاه شهید بهشتی است که طی سه سال اخیر درس آشنایی با کتابخانه واصول کتابداری را گذرانده بودند. برایگردآوری اطلاعات مورد نیاز، پرسشنامه ای محقق ساخته تهیه و تدوین شد. پرسشنامهشامل 19 سوالات بسته و بر اساس طیف لیکرتطراحی شده است. تجزیه و تحلیل داده ها به صورت توصیفی و با استفاده از نرم افزار آماریSPSS انجام شد.
یافته ها
پژوهشحاضر نشان داد که برگزاری کلاس درس آشناییبا کتابخانه و اصول کتابداری برای دانشجویان رشته علوم تربیتی، تاحدودی برای آنهااثربخش بوده است. بیشترین اثربخشی این درس، به اصول چکیده نویسی، شیوه تنظیم فهرستمنابع، آشنایی با ابزارهای پیشرفته جستجو در محیط وب و مهارتهای بهره گیری ازکتابخانه مرتبط بوده است.
نتیجه گیری
اصلی ترین رسالت کتابداری که یک حرفه مشتری مدار است، تسهیم و تسهیل در دسترسی به دانشی است که مشتری به آن احتیاج دارد. ارائه درس آشنایی با کتابخانه و اصول کتابداری، می تواند نقش قابل تاملی در آموزش مهارتهای بهره گیری از کتابخانه و شناساندن وظایف کتابدار به کاربران داشته باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
87 تا 96
لینک کوتاه:
magiran.com/p1525925 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!