تحلیل استنادی مقالات جمعیت شناسی ایران برای دسته بندی نویسندگان تاثیر گذار و تعیین حوزه های در حال ظهور

چکیده:
هدف
هدف پژوهش حاضر، تحلیل استنادی مقاله های منتشر شده حوزه جمعیت شناسی ایران است.
روش شناسی: این پژوهش از نوع مطالعات کاربردی است که با استفاده از شیوه علم سنجی و فن تحلیل هم استنادی مقوله های اسمی انجام شده است. جامعه پژوهش کلیه تولیدات علمی در حوزه جمعیت شناسی، با محوریت فعالیت های انتشاراتی انجمن جمعیت شناسی ایران از آغاز فعالیت رسمی انجمن تا به امروز می باشد که شامل کلیه مقالات چاپ شده در 11 شماره نخست مجله نامه انجمن جمعیت شناسی ایران و مجموعه مقالات منتشر شده چهار همایش از شش همایش برگزار شده انجمن تا زمان اجرای مطالعه می گردد. برای استناد فقط نام نویسنده اول مورد نظر قرار گرفت. با استفاده از نرم افزارهای یو سی آی نت و راور ماتریس روابط هم استنادی بین مدارک مذکور محاسبه و ترسیم شد.
یافته ها
یافته های پژوهش نشان داد که کلیه نویسندگان (افراد و سازمان های) مورد استناد را می توان در سه دسته کلی جای داد. گروه مرجع، دسته پراستناد و دسته کم استناد. از جمله مهم ترین افراد در دسته مراجع می توان به جمعیت شناسانی همچون حبیب الله زنجانی، محمد میرزایی، محمدجلال عباسی شوازی، شهلا کاظمی پور، حسن سرایی، مهدی امانی و مانند آن را نام برد، همچنین «سامانه مرکز آمار ایران» به عنوان پراستادترین ها شناخته شد.
نتیجه گیری
نتایج این پژوهش نیز این فرض را تایید می کنند که میزان دریافت استناد نشانه تاثیرگذاری است. نتایج این پژوهش نشان داد که با کمک تحلیل استنادی می توان برجستگان رشته را شناسایی و معرفی نمود. کاربرد این روش هم استنادی در حوزه جمعیت شناسی توانست به صورت عینی تاثیرگذاران این رشته علمی را بدون اعمال سلیقه های ذهنی نشان دهد.
زبان:
فارسی
صفحات:
27 تا 36
لینک کوتاه:
magiran.com/p1525931 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!