تهیه نانو کامپوزیت SBA-15 اصلاح شده جهت استخراج، پیش تغلیظ و اندازه گیری مقادیر ناچیز رنگ خوراکی پونسیو 4 آر در نمونه های آبی و غذایی

پیام:
چکیده:
رنگ های خوراکی گروهی از افزودنی ها هستند که به صورت طبیعی و یا مصنوعی تهیه می شوند. رنگ ها معمولا جهت زیبا نمودن، یک شکل کردن و پوشاندن عیوب در فراورده های غذایی به کار می روند. رنگ ها می توانند عوارضی شبیه آسم، تضعیف سیستم ایمنی یا حتی اثرات سرطان زایی داشته باشند. هدف از این مطالعه پیش تغلیظ و اندازه گیری مقادیر ناچیز رنگ مصنوعی پونسیو 4 آر در مواد خوراکی می باشد. نانو جاذب اصلاح شده با سورفکتانت کاتیونی ستیل تری متیل آمونیوم برومید (CTAB)[1] در این تحقیق، به عنوان یک جاذب جدید برای استخراج و پیش تغلیظ رنگ خوراکی مورد استفاده قرار گرفت. بعد از تهیه نانو جاذب اصلاح شده، پارامترهای موثر در استخراج پونسیو 4 آر توسط نانو جاذب نظیر:pH، مقدار جاذب، زمان استخراج، نوع اسیدبازیابی کننده، اثر حجم نمونه مورد بررسی قرار گرفته است و ارقام شایستگی روش نظیر دقت، حد تشخیص، فاکتورتغلیظ و فاکتور غنی سازی با نتایج مناسب بدست آمده است. نمودار کالیبراسیون به صورت خطی در محدوده 2/0 تا μg.ml-1 50 با حد تشخیص 07/0، انحراف استاندارد نسبی %9/1 و فاکتور تغلیظ 20 برای رنگ خوراکی بدست آمد. روش ارائه شده برای تعیین رنگ خوراکی پونسیو 4 آر در سطح میکروگرم در نمونه های غذایی نظیر کمپوت گیلاس، اسمارتیز، رب گوجه فرنگی، سس کچاپ، ژله آلبالو و در نمونه های آبی نظیر آب انار، آب زرشک، آب زغال اخته، آب آلبالو و آب انگور قرمز با نتایج رضایتبخش و موفقیت آمیزی حاصل شد.
زبان:
فارسی
صفحات:
9 تا 22
لینک کوتاه:
magiran.com/p1527692 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!