مقایسه کارکردهای اجرایی در دانش آموزان با اختلال و بدون اختلال یادگیری غیر کلامی

چکیده:
زمینه و هدف
کارکردهای اجرایی، کانون توجه نظریه های اخیر عصب روانشناختی دانش آموزان در معرض خطر ناتوانی، به ویژه دانش آموزان ناتوان در یادگیری و دانش آموزان مبتلا به اختلال کمبود توجه-بیش فعالی هستند. لذا هدف از این پژوهش، بررسی مقایسه کارکردهای اجرایی در دانش آموزان با اختلال و بدون اختلال یادگیری غیر کلامی می باشد.
روش بررسی
این مطالعه از نوع علی-مقایسه ای است که در آن 60 دانش آموز ابتدایی در 2 گروه 30 نفره عادی و دارای اختلال یادگیری غیرکلامی با میانگین سنی 10-7 سال براساس نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. برای به دست آوردن داده ها از آزمون کولیج و خرده آزمونهای حافظه رقمی و درک مطلب وکسلر برای مولفه های کارکرد های اجرایی و آزمون گلدستین برای تشخیص اختلال یادگیری غیرکلامی استفاده شده است. در نهایت داده ها با آزمون t مستقل مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافته ها
نتایج نشان داد که دانش آموزان عادی در توانایی های بازداری ، حافظه کاری و انعطاف پذیری نسبت به دانش آموزان با اختلالات یادگیری غیر کلامی تفاوت معناداری داشتند (05/0>p).
نتیجه گیری
به طور کلی می توان نتیجه گرفت که دانش آموزان با اختلال یادگیری غیر کلامی در مولفه های کارکرد های اجرایی سنجیده شده در این پژوهش ضعف دارند. بنابراین پیشنهاد می شود درمانگران و مربیان آموزش کاملی از نشانگان اختلالات یادگیری و ضعف در کارکردهای اجرایی داشته باشند تا در ابتدا بتوان این دانش آموزان را در مرحله تشخیص درست تشخیص داد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
35
لینک کوتاه:
magiran.com/p1530105 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!