بررسی رفتارهای پیشگیری کننده از عفونت گوش میانی بر اساس الگوی اعتقاد بهداشتی (HBM) در مادران دارای کودک کمتر از 2 سال درشهریزد

چکیده:
مقدمه
عفونت گوش میانی یکی از شایع ترین عفونت ها درکودکان است. بیشترین زمان احتمال بروزآن درسنین زیر2سال است.از جمله عوارض حاصل از عفونت گوش میانی: بروزمشکلات شنوایی،آسیب بلندمدت و برگشت ناپذیر به گوش میانی وحلزون ،کاهش بهره هوشی و مشکلات گفتاری می باشد.هدف این مطالعه بررسی رفتارهای پیشگیری کننده ازعفونت گوش میانی براساس الگوی اعتقاد بهداشتی در مادران با کودک کمتر از دو سال، در شهر یزد بود.
روش بررسی
مطالعه حاضر در سال 93-1392 ، به صورت توصیفی مقطعی بر روی 132 نفر از مادران مراجعه کننده به مراکز بهداشتی درمانی شهر یزد که کودک زیر 2 سال داشته اند ، به صورت تصادفی با انتخاب 6 مرکز از بین 15 مرکز بهداشتی درمانی و انتخاب 22 نفر از هر مرکز،انجام شد.داده ها توسط پرسشنامه و به صورت تصادفی جمع آوری شده و با استفاده از نرم افزارSPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت .ازآزمون Tزوجی برای بررسی معنی داری ارتباط بین نمرات سازه ها با متغیرهای دموگرافیک استفاده شد وضریب همبستگی بین نمرات سازه ها توسط آزمون اسپیرمن تعیین گردید.
یافته ها
نتایج نشان داد که نمره آگاهی تنها در 5/4% موارد وراهنمایی عمل تنها در1/9% مواردمطلوب بود. شدت درک شده،موانع درک شده و منافع درک شده به ترتیب در4/92% ، 1/81% و 7/94% موارد مطلوب گزارش گردید. بین منافع با خودکارآمدی، حساسیت، شدت، رفتار و آگاهی همبستگی مستقیم وجود داشت.بر اساس یافته ها بین شدت با موانع ،رفتار و حساسیت و خودکارآمدی با موانع و رفتار،همبستگی مستقیم وجود داشت.از طرفی رابطه معنا داری بین سن مادر با شدت ومنافع وبین تعداد فرزند با آگاهی، مشاهده شد. بین سابقه ابتلای کودک به عفونت گوش با راهنمایی عمل، همبستگی معکوس معناداری مشاهده گردید.
نتیجه گیری
بر اساس یافته های این پژوهش با در نظرگیری نمرات حاصل از سازه ها و پایین بودن نمره آگاهی مادران و از طرفی به دلیل شیوع بالای عفونت گوش در کودکان زیر2 سال ،اجرای برنامه های آموزشی به منظورافزایش آگاهی مادران و بهبود رفتارهای پیشگیری کننده از عفونت گوش میانی، موثر واقع گردید.
زبان:
فارسی
صفحات:
315 تا 327
لینک کوتاه:
magiran.com/p1530358 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!