بررسی تاثیر عصاره متانولی برگ، گل و ساقه گیاه دافنه ماکروناتا بر ترمیم زخم پوستی در رت

چکیده:
مقدمه
دافنه ماکروناتا (Daphne mucronata) دارای خاصیت آنتی اکسیدانی و ضدالتهابی بوده و می تواند فرآیند ترمیم زخم را تسهیل نماید. هدف از این تحقیق بررسی تاثیر دافنه ماکروناتا بر روی ترمیم زخم پوستی موش صحرایی بالغ می باشد.
مواد و روش ها
در این مطالعه تجربی، 45 سر رت نر مورد استفاده قرار گرفت که به طور تصادفی در چهار گروه عصاره متانولی 98% (گل، ساقه، برگ) و شاهد به مدت بیست و دو روز تیمار شدند. برای این منظور زخمی به صورت دایره ای به قطر 1سانتی متر در ناحیه پوست پشت گردن ایجاد و نمونه هایی در روزهای سوم، هفتم، چهاردهم و بیست و دوم بعد از تیمار برای مطالعه میکروسکوپی گرفته شد. توسط نرم افزار SPSS نسبت به تجزیه و تحلیل داده ها اقدام و نتایج به وسیله آزمون کروسکالوالیس و فریدمن با هم مقایسه شدند.
نتایج
از نظر ماکروسکوپی و اندازه سطح زخم در نمونه های درمانی (یا عصاره گل، ساقه و برگ) روند ترمیم و بهبودی زخم به طور چشمگیری روبه افزایش بود، به طوری که در چهاردهمین روز ایجاد زخم، بهبودی کامل حاصل گردید و در روز بیست و دوم حتی جای زخم قابل تشخیص نبود. همچنین درصد بهبودی زخم در روز چهاردهم و بیست و دوم بین گروه های تیمار با شاهد، اختلاف معنی داری مشاهده شد (05/0
نتیجه گیری
نتایج نشان دادکه عصاره های متانولی تهیه شده از گل، ساقه و برگ گیاه دافنه ماکروناتا در بهبودی و افزایش سرعت ترمیم زخم های پوستی موثر می باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
9 تا 16
لینک کوتاه:
magiran.com/p1530429 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!