کاربرد روش تجزیه و تحلیل ریخت شناسی در بخش بندی اتوماتیک شش لایه ی زیرین شبکیه در تصاویر (Optical Coherence Tomography (OCT

چکیده:
مقدمه
شبکیه، داخلی ترین بافت چشم است و به کمک عصب بینایی اطلاعات تصویری را به مغز ارسال می نماید. این بخش از چشم، ساختار لایه ای دارد و طراحی روشی که بتواند بدون تاثیر گرفتن از نوع اختلال تصویر و میزان آن و همچنین پایین بودن کنتراست تصویر، مرزهای لایه ها را به درستی مشخص نماید، از اهمیت فراوانی برخوردار می باشد. در این مطالعه، روش تلفیقی از دو روش تجزیه و تحلیل ریخت شناسی (MCA یا Morphological component analysis) و برنامه نویسی پویا (DP یا Dynamic programming) برای بخش بندی اتوماتیک شش لایه ی زیرین شبکیه به کار گرفته شد.
روش ها
پایگاه داده شامل 55 نمونه ی اخذ شده از افراد طبیعی با استفاده از دستگاه TOPCON-OCT-1000 بود. این مطالعه، در دو مرحله صورت گرفت. برای تجزیه و تحلیل ریخت شناسی، دیکشنری هر تصویر با استفاده از خوشه بندی برداری به کمک مقادیر ویژه (K-SVD) محاسبه گردید و سپس روش MCA، روی دیکشنری های حاصل شده اعمال گردید و بخش های کارتون و بافت تصویر با انتخاب پایه های مناسب تفکیک شد. بخش بندی به روش DP در تصویر کارتون اجرا گردید و سطوح Retinal pigment epithelium (RPE)، Verhoeff''s memberane (VM)، Outer segment layer (OSL)، Inner collagenous layer (ICL)، Inner synaptic layer (ISL) و Outer limiting membrane (OLM) مشخص شدند.
یافته ها
با مقایسه ی نتایج به دست آمده با استانداردهای موجود، مشاهده شد که کمترین خطا، مربوط به سطح OSL با مقدار خطای 167/0 ± 030/0 بود. میزان خطای سطوح RPE، VM، ICL، ISL و OLM به ترتیب 33/0 ± 66/0-، 31/0 ± 59/0-، 49/0 ± 00/1-، 61/0 ± 72/1- و 51/0 ± 05/1- بود.
نتیجه گیری
تجزیه و تحلیل ریخت شناسی به کمک روش DP، می تواند به صورت یک روش اتوماتیک در بخش بندی شش لایه ی زیرین شبکیه عمل کند و بدون نیاز به انجام پیش پردازش، از صحت قابل قبولی در نتایج بخش بندی برخوردار است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
2
لینک کوتاه:
magiran.com/p1530606 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!