بررسی آسیب پذیری لرزه ای شبکه آبرسانی منطقه 11 تهران جهت مقاوم سازی

چکیده:
زمینه و هدف
در ایران شریان های حیاتی، از جمله سامانه های آبرسانی، بطور اصولی در مقابل اثرات زلزله طراحی نشده اند. سابقه این سامانه ها به حدود نیم قرن پیش برمی گردد، در حالیکه مهندسی زلزله شریان های حیاتی در حدود سه دهه بیشتر عمر ندارد. لذا عدم طراحی لرزه ای در سامانه آبرسانی کشور امری دور از انتظار نیست. لوله های مدفون به عنوان بخشی از سامانه های آبرسانی در مقابل ارتعاشات زمین، برخورد با گسل و یا عبور از مناطق با پتانسیل زمین لغزه و روانگرایی آسیب پذیر هستند. بدین منظور پیش بینی عملکرد چنین سازه هایی در حین وقوع زلزله های آینده ضرورت می یابد. تهران به عنوان یکی از شهرهای مهم ایران، از نظر زمین لرزه جزء مناطق پر زیان به شمار می آید و چندین گسل در محدوده این شهر وجود دارد. منطقه 11 آن نیز یکی از مناطق مهم و حساس می باشد. از این رو برآورد آسیب پذیری و عملکرد لوله های انتقال و شبکه توزیع آب در آن اهمیت ویژه ای دارد.
روش
با بهره گیری از روابط کاهندگی و روش احتمالاتی Hazus، آسیب های وارده به شبکه آبرسانی مذکور با برنامه نویسی VBA در محیط اکسل و بهره مندی از نرم افزار GIS، برآورد می شود.
یافته ها
شبکه آبرسانی منطقه 11 تهران در اثر فعالیت احتمالی گسل شمال تهران آسیب چندانی ندیده و تنها بخش هایی از لوله های غیرمنعطف و با قطر کم آسیب خواهند دید.
نتیجه گیری
با توجه به آنالیز شبکه مذکور در اثر فعالیت گسل شمال تهران، معین شد که لوله های سایز بزرگ، منعطف و همچنین لوله هایی که با اتصالات هم جنس کار گذاشته می شوند کمترین آسیب را خواهند دید. از این پژوهش به منظور اولویت بندی در راستای مقاوم سازی شبکه آبرسانی منطقه 11 تهران می توان بهره برد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
308
لینک کوتاه:
magiran.com/p1530930 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!