الزامات مدیریتی سازمان های رسانه ای محلی در بلایای طبیعی: مورد مطالعه؛ تلویزیون سهند در زلزله ارسباران

نویسنده:
چکیده:
زمینه و هدف
در کشور ما ده ها شبکه رادیویی و تلویزیونی استانی وجود دارند که تاکنون ظرفیت های عظیم این رسانه های محلی در مدیریت بحران مورد غفلت واقع شده است. مدیران این رسانه ها در صورت شناخت صحیح الزامات می توانند از پتانسیل های رسانه های محلی در فرونشاندن بحران های ناشی از بلایای طبیعی استفاده حداکثری کنند. هدف پژوهش پیش رو بررسی الزامات مدیریتی رسانه های محلی در هنگام وقوع بلایای طبیعی است.
روش
کلیه مدیران و کارکنان شبکه رادیویی و تلویزیونی سهند آذربایجان شرقی که در مدیریت رسانه ای زلزله ارسباران نقش داشتند، جامعه این پژوهش را تشکیل می دهد. نمونه ای 10 نفری به کمک روش نمونه گیری هدفمند از میان ایشان انتخاب شد. در مصاحبه عمیق با این افراد، تجاربشان در مدیریت بحران زلزله ارسباران شهرستان های اهر و ورزقان احصا گردید. برای تحلیل داده های حاصل از مصاحبه ها نیز از کدگذاری کیفی در دو مرحله کدگذاری باز و محوری استفاده شد.
یافته
یافته های این پژوهش ما را به نقش های سه گانه مدیران رسانه های محلی در خصوص مدیریت بحران رهنمون کرد، نقش های مدیریت خود بحران زده، مدیریت رسانه بحران زده و مدیریت جامعه بحران زده. همچنین مهم ترین مجاری ورودی اطلاعات به رسانه های محلی در هنگام وقوع بلیه طبیعی شامل؛ ادراک نیروهای رسانه، ستاد مدیریت بحران استان، گروه های اعزامی، اطلاعات مردمی و دیگر منابع شناسایی گردید. اطلاعات ورودی از این کانال ها پس از پردازش در رسانه به سوی آسیب دیده ها، رسانه ملی، نیروهای امدادی و دیگر بازیگران مدیریت بحران ارسال خواهد شد.
نتیجه گیری
در هنگام وقوع بلایای طبیعی محلی، رسانه های محلی به دلیل قرار گرفتن در مرکز بحران و تاثیرگذاری افزون تر بر مخاطبان، نقش بسیار پررنگ تری نسبت به رسانه های ملی دارند. رسانه ای می تواند به نحو احسن به هنگام وقوع بلایای طبیعی عمل کند که مدیرانش بتوانند الزامات هر یک از نقش های سه گانه خود را به خوبی رعایت کنند. همچنین گردش اطلاعات، به عنوان حیاتی ترین عنصر در یک سازمان رسانه ای که همچون خون در رگ های این گونه سازمان ها است، در چنین شرایطی دچار تغییرات جدی ای می شود و شناسایی مسیر ها و کانال های ورود و خروج اطلاعات به سازمان های رسانه ای محلی می تواند کمک زیادی برای مدیران سازمان ها به منظور عملکرد بهینه در مدیریت بلایای طبیعی محسوب شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
265
لینک کوتاه:
magiran.com/p1530932 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!