اثرات جیره های گیاهی بر میزان بار باکتریایی و ترکیب جمعیت میکروبی روده فیل ماهی (Huso huso)

چکیده:
زمینه مطالعه
در سال های اخیر، یافتن جایگزین مناسب بجای پودر ماهی جهت تامین نیازهای صنعت تولید خوراک آبزیان در تحقیقات مد نظر گرفته شده است.
هدف
هدف از مطالعه حاضر بررسی اثرات جایگزینی پودر و روغن ماهی با منابع گیاهی بر تعداد و ترکیب جمعیت باکتریایی محتویات و موکوس روده فیل ماهی می باشد.
روش کار
برای این منظور فیل ماهیان با میانگین وزنی g 5±133 در 18 مخزن پرورشی (300l) با تراکم 30 قطعه در هر مخزن و به مدت 60 روز با جیره های آزمایشی تغذیه شدند. منبع پروتئین و روغن در جیره گروه شاهد شامل پودر و روغن ماهی بود و جیره های آزمایشی به ترتیب از صفر، 40، 60، 80 و 100٪ پروتئین های گیاهی (گلوتن گندم، گلوتن ذرت و کنجاله سویا) و 20% روغن های گیاهی (کلزا، آفتابگردان، بذرکتان و روغن گلرنگ) تشکیل گردیدند.
نتایج
جایگزینی پودر ماهی تا 80% به همراه جایگزینی 80% روغن ماهی با منابع گیاهی اختلاف معنی داری در شاخص وزن نهایی ماهیان(g 17±235) پس از 60 روز تغذیه با جیره های آزمایشی در مقایسه با گروه شاهد نداشت(05/0p). جایگزینی 80% روغن ماهی با روغن های گیاهی سبب کاهش معنی دار بار باکتریایی محتویات روده ماهیان و افزایش معنی دار درصد باکتری های جنس انتروباکتریاسه شد ولی در بار باکتریایی موکوس روده آنها در تیمارهای آزمایشی و شاهد تفاوت معنی داری مشاهده نگردید. جایگزینی 60، 80 و 100% پودر ماهی به همراه 80% روغن ماهی با منابع گیاهی باعث کاهش معنی دار بار باکتریایی محتویات و موکوس روده ماهیان در مقایسه با گروه شاهد گردید (05/0>p) و نیز این جایگزینی سبب تغییر ترکیب باکتریایی روده گردید.
نتیجه گیری نهایی: استفاده از منابع پروتئین گیاهی باعث کاهش بار باکتریایی محتویات و موکوس روده فیل ماهیان جوان و تغییر ترکیب فلور باکتریایی آن می شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
117 تا 125
لینک کوتاه:
magiran.com/p1531346 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!