اندازه گیری مقادیر طبیعی زاویه های چرخشی اندام پایینی پیرامون محور طولی در گروه های سنی زیر هیجده سال

چکیده:
مقدمه
اختلالات چرخشی اندام پایینی از علل شایع مراجعه های ارتوپدی است. دانستن مقادیر طبیعی زاویه های چرخشی برای جداکردن افراد طبیعی از افراد نیازمند به بررسی بیشتر و درمان، الزامی است. در این پژوهش، مقادیر طبیعی این زاویه ها، با بهره گیری از روش های بالینی اندازه گیری شد.
روش کار
در یک بررسی مقطعی، 756 نفر بدون هر گونه پیشینه مشکلات اسکلتی – ماهیچه ای، با بهره گیری از روش نمونه گیری خوشه ایدر مدرسه ها و مراکز بهداشتی – درمانی شهر شیراز برگزیده شده و به 18 گروه سنی زیر یک تا هیجده سال با شمار و نسبت جنسی یکسان در هر گروه، بخش شدند. سپس، پنج زاویه چرخشی استاندارد، که هر یک نشان دهنده میزان چرخش یک بخش اندام پایینی است، در هر دو اندام پایینی افراد هر گروه اندازه گیری شد و دامنه طبیعی، بر پایه تعریف انجمن ارتوپدی کودکان امریکا، مشخص گردید.
یافته ها
زاویه میان محورطولی ران و پا از -12±30 درجه، به هنگام تولد، به 12±10 درجه در پایان 18 سالگی رسید. محور عرضی مچ پا، از -8±21 درجه، به هنگام تولد، به 17±9 درجه در 18 سالگی رسید. زاویه میان پا و خط پیشروی، از 13±11 درجه، در یک سالگی، به 5.5±5.5 درجه، در 18 سالگی رسید. چرخش بیرونی مفصل ران، از80±8، به هنگام تولد، به 44±13 درجه، در 18 سالگی رسید. همچنین، چرخش درونی مفصل ران، تنها زاویه ای بود، که در برخی گروه های سنی، اختلاف معنی دار در میان دو جنس داشت (p<0.05). در دختران، از 30±24 درجه، به هنگام تولد، به 35±17 درجه، در 18 سالگی رسید و در پسران، از 26±21 درجه، به هنگام تولد، به 32±14 درجه، در 18 سالگی رسید.
نتیجه
یافته های این بررسی اختلافی چشمگیر را در میان اندازه های طبیعی زاویه های چرخشی اندام پایینی با پژوهش های همانند در دیگر کشورها، نشان داد، که این مساله، می تواند ناشی از اثر عوامل ارثی – محیطی و شیوه زندگی بر روی این زاویه ها باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
36
لینک کوتاه:
magiran.com/p153178 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!