بررسی وضعیت و چالش های ثبت علائم تجاری محصولات دارویی در اتحادیه اروپا

چکیده:
زمینه و هدف
ثبت علائم تجاری برای محصولات دارویی در اتحادیه اروپا در مقایسه با ثبت سایر علائم مستلزم طی فرآیندی پیچیده و طولانی تر است. از آنجا که ایجاد اشتباه و گمراهی ناشی از نصب نادرست علائم تجاری بالقوه می تواند سلامت و بهداشت افراد جامعه را به مخاطره بیاندازد، تبیین دقیق چارچوب حقوقی ناظر بر ثبت این علائم حائز اهمیت ویژه ای است. این مقاله با بررسی این پیچیدگی ها و چالش ها به تحلیل رویه ها و راه حل های موجود در ثبت علائم تجاری محصولات دارویی می پردازد.
روش
روش تحقیق حاضر توصیفی تحلیلی است. اطلاعات با استفاده از شیوه کتابخانه ای از طریق ابزار فیش برداری گردآوری شدند. این اطلاعات با توجه به قوانین و تصمیمات دادگاه ها در اروپا تحلیل گردیده اند.
یافته ها
از یکسو، علاوه بر لزوم طی مراحل معمول در دفاتر ثبت علائم تجاری، علائم محصولات دارویی قبل از استفاده می بایست به لحاظ تاثیری که بر سلامت عمومی جامعه خواهند داشت، به تایید نهادهای رسمی سلامت برسند. از سوی دیگر، طولانی شدن بررسی جنبه های سلامت عمومی این علائم ممکن است علائم به ثبت رسیده را از حیث مهلت قانونی برای استفاده واقعی در معرض ابطال قرار دهند، زیرا تا زمانی که نتیجه بررسی چنین جنبه های مشخص نشده باشد، امکان استفاده از علائم محصولات دارویی وجود نخواهد داشت. علاوه بر این، شرایط خاصی که بر ارزیابی احتمال ایجاد اشتباه بین علائم حاکم است، چالش های ثبت این علائم را مضاعف می کند. در زمان تصمیم گیری پیرامون تشابه و امکان اشتباه بین علامت پیشنهادی برای ثبت و علامت مقدم، تفاوت سطح دانش و آگاهی مخاطبان که هم شامل متخصصان پزشکی و دارویی و هم بیماران می شوند، ارزیابی احتمال ایجاد اشتباه بین این علائم را بحث برانگیز می کند.
بحث و نتیجه گیری
هنگام ارزیابی احتمال ایجاد اشتباه دو علامت، خواه محصول تحت پوشش علامت پیشنهادی صرفا با نسخه تجویز شود، خواه بدون آن، میانگین توجه و آگاهی هم متخصصان و هم مصرف کنندگان نهایی در نظر گرفته می شود. همچنین برای تعیین مشابهت کالا، در نظرگرفتن خصوصیات آن ها از حیث نوع، هدف مورد نظر، شبکه توزیع، مصرف کننده و این که آیا رقابتی یا مکمل هستند حائز اهمیت است.
زبان:
فارسی
صفحات:
127 تا 150
لینک کوتاه:
magiran.com/p1532498 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!