بررسی رابطه شاخص های حسابداری مدیریت ریسک و بازده سهام در بانک ها

چکیده:
مدیریت ریسک از جمله مهمترین فعالیت نهادهای واسطه ای به خصوص بانک ها می باشد و تلاش های بسیاری در بانک ها جهت ارتقای شاخص های مدیریت ریسک انجام شده است این شاخص ها از دید سهامداران بانک ها نیز پوشیده نمانده و در ارزش گذاری سهام به این متغیرها توجه شده است.
این مقاله در تلاش است که به وسیله اطلاعات صورت های مالی بانک ها توانایی مدیریت ریسک بانک ها را بسنجد و حساسیت سهام بانک ها را به مدیریت ریسک ارزیابی کند. در این مقاله نسبت های مالی با توجه به ادبیات مالی به عنوان متغیرهای مدیریت ریسک تفسیر شده است و در ادامه به وسیله روش های داده کاهی آماری متغیرهای مدیریت ریسک خلاصه شده است. در نهایت اثر مدیریت ریسک بر بازده سهام از طریق تحلیل رگرسیون انجام شده است.
نتایج بر اساس داده ها مورد بانک های موجود در بورس اوراق بهادار تهران در طی بازه 1387 تا 1390 نشان می دهد که بطور کلی شاخص های مدیریت ریسک بهبود پیدا کرده است و نتایج آماری نشاندهنده حساسیت بازده سهام به مدیریت ریسک می باشد.نتایج بیانگر این واقعیت است که بانک ها برای افزایش ثروت سهامداران باید به مدیریت ریسک خود توجه داشته باشند. یافته ها همچنین برای قانون گذاران جهت توسعه شاخص های کمی جهت سیستم های بانکی کمک می کند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
73
لینک کوتاه:
magiran.com/p1533845 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!