تعیین روایی و پایایی نسخه فارسی پرسش نامه ارزیابی پروتز افراد دارای قطع عضو اندام تحتانی

پیام:
چکیده:
اهداف
توان بخشی پس از قطع عضو می تواند در بهبود کیفیت زندگی افراد تاثیر داشته باشد. پرسش نامه ارزیابی پروتز (PEQ) ابزاری است که به منظور ارزیابی عملکرد پروتزی و ابعاد عمده کیفیت زندگی افراد قطع عضو اندام تحتانی طراحی شده است. این مطالعه با هدف ترجمه این پرسش نامه به زبان فارسی و ارزیابی روایی و پایایی نسخه ترجمه شده، انجام شد.
ابزار و
روش ها
این پژوهش به دو روش کیفی و کمی انجام شد. ابتدا پرسش نامه ارزیابی پروتز به زبان فارسی ترجمه و بومی سازی شد. برای بررسی روایی ظاهری، پرسش نامه در اختیار 17 فرد قطع عضو اندام تحتانی مراجعه کننده به مرکز ارتز و پروتز کوثر و برای بررسی روایی محتوایی، در اختیار 15 کارشناس پروتز قرار گرفت. برای بررسی تکرارپذیری، با استفاده از روش آزمون- بازآزمون، ابتدا پرسش نامه در اختیار نمونه ای 70نفری از مراجعه کنندگان به مرکز ارتز و پروتز کوثر در سال 1394 قرار گرفت که به صورت غیراحتمالی ساده انتخاب شدند. از این تعداد 22 نفر بعد از دو هفته همان پرسش نامه را دوباره تکمیل نمودند. روش های آماری شامل محاسبه ضریب آلفای کرونباخ، ضریب تکرارپذیری نسبی و همچنین امتیاز اثر بود.
یافته ها
امتیاز اثر همه آیتم های پرسش نامه بیش از 5/1 و در حد مطلوب بود. همچنین ضریب آلفای کرونباخ همه مقیاس ها به جز مقیاس ظاهر و نیز ضریب تکرار پذیری نسبی در تمامی مقیاس ها بیشتر از حد مطلوب 7/0 به دست آمد.
نتیجه گیری
نسخه فارسی پرسش نامه ارزیابی پروتز، از روایی و پایایی مطلوبی برخوردار بوده و برای ارزیابی پروتز و ابعاد عمده کیفیت زندگی افراد قطع عضو فارسی زبان قابل استفاده است.
زبان:
فارسی
صفحات:
9 تا 16
لینک کوتاه:
magiran.com/p1534100 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!