تاثیر برنامه منتخب تعادلی بر کنترل پاسچر افراد دارای نقص عضو در شرایط دستکاری سیستم های بینایی، دهلیزی و عمقی

پیام:
چکیده:
اهداف
درمانگران طب فیزیکی و توان بخشی برای افزایش توانایی حفظ تعادل و ارتقای استقلال عملکردی در افراد با قطع عضو اندام تحتانی، از روش های مداخله ای تمرین درمانی استفاده می کنند. هدف تحقیق حاضر، بررسی تاثیر برنامه منتخب تعادلی در شرایط دست کاری سیستم های بینایی، دهلیزی و عمقی بر کنترل پاسچر افراد قطع عضو اندام تحتانی بود.
مواد و روش ها
در این پژوهش نیمه تجربی در سال 1394، 14 نفر با قطع عضو زیر زانو مراجعه کننده به مرکز جامع توان بخشی هلال احمر تهران به روش دردسترس انتخاب شده و به تصادف در دو گروه 7نفره کنترل و تمرینات منتخب تعادلی جای گرفتند. برای ارزیابی کنترل پاسچر و تعادل آزمودنی ها از آزمون سازمان دهی حسی دستگاه پاسچروگرافی پویای کامپیوتری استفاده شد. داده ها به کمک نرم افزار SPSS 19 و توسط آزمون تحلیل واریانس عاملی ترکیبی با اندازه های تکراری و آزمون تعقیبی بونفرونی تحلیل شدند.
یافته ها
تعادل و کنترل پاسچر در پس آزمون گروه تمرین درمانی نسبت به گروه کنترل افزایش داشت. در وضعیت اول (وجود سه حس بینایی، دهلیزی و عمقی) و دوم (حذف بینایی و دست کاری حس دهلیزی و عمقی) پس آزمون گروه تعادلی، نمره پایداری و استراتژی بیشتر و نمره جابه جایی مرکز ثقل کمتر از وضعیت های دیگر بود. در وضعیت ششم (دست کاری حس دهلیزی و عمقی) پس آزمون گروه تعادلی، نمره پایداری و استراتژی کمتر و نمره جابه جایی مرکز ثقل بیشتر از وضعیت های دیگر بود.
نتیجه گیری
انجام یک دوره برنامه منتخب تمرین درمانی باعث کاهش دامنه نوسان، افزایش پایداری و افزایش استراتژی در افراد قطع عضو زیر زانو می شود که نشان دهنده افزایش تعادل و کنترل پاسچر در این افراد است.
زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 8
لینک کوتاه:
magiran.com/p1534104 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!