تاثیر مشاوره حمایتی بر میزان اضطراب زنان در معرض خطر زایمان زودرس

پیام:
چکیده:
پیش زمینه و هدف
ازجمله نگرانی های اصلی زنان در معرض خطر زایمان زودرس، سلامت نوزاد و پیامدهای ناشی از آن می باشد، که می تواند موجب اضطراب آنان گردد. برخی مداخلات می توانند در کاهش میزان اضطراب موثر باشند. پژوهش حاضر باهدف تعیین تاثیر مشاوره حمایتی بر میزان اضطراب زنان در معرض خطر زایمان زودرس طراحی شد.
مواد و روش ها
این مطالعه یک کارآزمایی بالینی است که بر روی 88 زن (43 نفر در گروه مداخله و 45 نفر در گروه کنترل) در معرض خطر زایمان زودرس بستری در بخش زنان و مامایی بیمارستان افضلی پور شهر کرمان در سال 1394-1393 انجام شد. مداخله شامل ارائه یک برنامه مشاوره حمایتی بود، که پس از تعیین میزان اضطراب مادران توسط پرسشنامه اضطراب اشپیلبرگر، انجام شد. مجددا پس از مداخله، میزان اضطراب زنان هر دو گروه اندازه گیری و اطلاعات با استفاده از آزمون های فیشر، من ویتنی و آزمون های تی و با استفاده از نرم افزار SPSS22 تجزیه و تحلیل گردید.
یافته ها
نتایج نشان داد که در گروه مداخله، مشاوره حمایتی سبب کاهش معنی دار اضطراب خصیصه ای و موقعیتی گردید (0001/0p=). در گروه کنترل، اضطراب خصیصه ای افزایش مختصری را نشان داد، ولی اضطراب موقعیتی کاهش یافت، و تفاوت نمره اضطراب موقعیتی در دو گروه معنی دار بود (0001/0p=). بین اختلاف نمره اضطراب و سن ارتباط مستقیم و معنی دار آماری وجود داشت (01/0=p).
بحث و نتیجه گیری
مشاوره حمایتی نمره اضطراب مادران در معرض خطر زایمان زودرس را به طور چشمگیری کاهش می دهد. بنابراین توصیه می شود که مراقبین بهداشتی جلسات مشاوره حمایتی را در ساعات اولیه پس از بستری این زنان در نظر بگیرند، تا با کاهش سطح اضطراب آنان شرایط زایمان ایمن را فراهم آورند.
زبان:
فارسی
صفحات:
151 تا 158
لینک کوتاه:
magiran.com/p1535066 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!